Brev:
Problemer med natamning og urolig søvn
6. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Problemer med natamning og urolig søvn
Kære Helen
Tusind tak for dit sidste svar! Vi er stoppet med amning om dagen, uden de store problemer, og vores datter spiser nu fint sin skemad:) Men vi har stadig problemer om natten.
Jeg kunne ikke helt overskue at tage kampen med natamningerne, samtidig med at vi stoppede med amning om dagen. Derfor fortsatte jeg med at amme min datter 4 gange, som vi plejede dvs. kl. 20.30 når hun bliver puttet om aftenen, hun bliver ammet i vores seng, men falder i søvn i sin egen seng. Hun blev så ammet igen ca. kl. 23.30 og ca.kl.02.30, hvorefter hun bliver lagt over i sin egen seng. Den sidste amning er kl. 5.00, hvor hun så sover videre i vores seng i ca. 2 timer. Udover det, vågner hun et par gange om natten, hvor hun stiller sig op i sengen og skal puttes igen.
Den sidste uge har jeg så forsøgt at skære amningen kl. 02.30 væk, men hun bliver ved med at vågne på samme tidspunkt. Når hun vågner, putter jeg hende igen, giver hende evt. en tår vand, ligger en hånd på hendes bryst og sidder hos hende til hun falder i søvn. Jeg har en stram t-shirt på, så hun ikke får "maden" lige i hovedet. Det er lidt forskelliget hvor "nemt" det går, men for det meste forsøger hun at falde i søvn igen. Men der går som regel 1-2 timer før hun sover rigtigt. Tiden går med, at hun ligger så stille, at jeg tror hun sover, men lige så snart jeg fjerne hånden, stiller hun sig op igen...eller også falder hun i søvn, men vågner igen efter få minutter, og vi kan starte forfra. Jo flere gange hun vågner, jo mere ked af det bliver hun og samtidig bliver hun mere og mere frisk.
Jeg har også prøvet at lave hele godnat ritualet igen, det virker meget godt, når hun har været vågen længe, men hvis jeg starter med det, vågner hun hurtigt igen.
Det jeg så er i tvivl om er, hvordan jeg skal gribe det her an? Er det forvirrende for hende, at hun nogle gange bliver taget op for at blive ammet, og andre gange bliver lagt til at sove igen. Skal amningen kl. 23.30 skæres væk, nu hvor hun også er fyldt 9 mdr... så skal vi heller ikke tage endnu en kamp om natten? Forvirrer det hende, at hun får lov til at sove videre i vores seng, når hun bliver ammet kl.05.00?
Skal jeg hellere prøve at amme hende siddende op, istedet for at amme hende i vores seng? Skal jeg være mere hård og lade være med at sidde hos hende til hun sover? Sikke mange spørgsmål... som du kan læse, er jeg er virkelig i tvivl om, hvad der er det bedste at gøre, så både min datter og jeg får en god nattesøvn!
Om dagen sover hun 2 gange, og det bliver tilsammen til ca. 4 timer. Min kæreste og jeg har snakket om, at han evt. skal tage en uges ferie, og dermed være frisk til at tage "kampen" om natten. Men vi er ved at købe hus og ville egentlig bruge ferien til at sætte det i stand, men hvis det er det, der skal til? Så er det helt sikkert, det værd:) Lige nu har vi desværre ikke plads til, at vores datter kan sove i sit eget værelse, selvom det måske ville hjælpe.
Jeg håber, at du kan finde hoved og hale i min beskrivelse og alle mine spørgsmål:)
Endnu engang tak for hjælpen,
Knus Mia