Svar: Problemer med natamning og urolig søvn
6. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Mia
Nu skal du gøre op med dig selv om det er nu du vil tage kampen omkring natamning eller om det er når I er flyttet. Du skriver at I er ved at købe hus - er det sådan lige i nærmeste fremtid eller... hvis der går et par måneder så synes jeg du skal arbejde for at nedtrappe den amning yderligere, men hvis det er i løbet af nærmeste fremtid og I har gang i rigtig meget omkring flytning osv. så kunne det måske være godt at vente...
Hvis du beslutter at nedtrapningen skal ske nu, så er det nu! Og med hensyn til hendes alder, så er det nu 2 amninger dagligt, der er hendes behov - morgen og aften. Det er en dejlig måde at sige godmorgen på og det er en dejlig måde at sige godnat på:o) Om eftermiddagen kan hun få en portion tykmælk og derigennem få sit mælkebehov dækket:o)
Derudover tænker jeg at din datter lyder til at sove forholdsvis meget. Du skriver at hun sover 4 timer i løbet af dagen og måske har hun behov for det, men måske ville 3 timer være nok og det kunne så godt spille ind på hendes behov for søvn om natten... Det kunne være en formiddagslur på 45min til 1 time og en eftermiddagslur på 2-2½ time..
Jeg tror du har fuldstændig ret i at det er lidt forvirrende for jeres datter at hun nogle gange bliver ammet og andre gange ikke får lov. Jeg tænker at det er dejligt for hende at komme i jeres seng om morgenen, når hun vågner af en drøm og hun må gerne ammes her, hvis det så giver jer et par timers søvn ekstra. Jeg tænker at det vil være lettere for hende at skelne dette fordi hun så lægges på jeres seng og ammes der. Det kan du også gøre om aftenen og det kan så forbindes med putteritualet. Men ellers ligger hun i sin egen seng og dette hører ikke sammen med amning.
Hvorvidt du skal sidde hos hende eller gå fra hende og lade hende selv finde roen kommer helt an på hvad hun er for en pige:o) Hvis hun lige nu har behov for at vide at du er der for hende og kun fornemmer dette ved at du sidder hos hende med hånden på hende og så lægger sig til at sove roligt og inden for 15 minutter, så er det helt fint. Men hvis hun oplever det som underholdning og ikke forstår at du rent faktisk mener hun skal sove, så er det bedre at gå.
Nogle gange sker der også det at det faktisk forstyrrer barnet at man bliver siddende, det kan være som om at barnet får en opfattelse af at noget er galt siden mor sidder der, så jeg må hellere holde mig vågen. Ved at gå kan man således signalere at alt er okay og du kan roligt lægge dig til at sove.
Du må prøve dig lidt frem. At sidde hos hende et par timer er for meget så er du nødt til at gå. Grænsen ligger på ca 15 minutter, men det er en individuel vurderingssag og man siger normalt at det tager ca 30 minutter at falde i søvn. Jeg synes faktisk at du skal forsøge at gøre det hele så kort som muligt.
Jeg tænker derfor at du skal forsøge at gå og når du gør det, så vær ikke væk i mere end 3 minutter af gangen, bare for at komme tilbage og vise din datter at du stadig er der og hun roligt kan lægge sig til at sove. Hun må gerne bevæge sig rundt, hun må gerne lægge sig om på maven, hvis hun falder bedre i søvn der, det er helt okay, så putter du bare dynen om hende og går igen. Hvis hun står op i sengen, så fortæl hende at hun skal lægge sig ned, hjælp hende med det, put hende og gå igen.
Jeg tror jeg kom igennem det hele, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske