Svar: Kan godt men vil ikke gå
6. juni 2007
Alder:
18 mdr.
Kære Janet
Det kræver stort mod at bevæge sig ud i verden på to ben og det at lære at gå har mange faser.
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Som du kan se så tænker jeg at jeres datter ligger mellem fase 4 og 6 - hun har fortsat behov for støtte for at turde slippe. Derfor tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis I hjælper hende ved at stille møbler sådan at hun har mulighed for at holde i det ene, slippe og tage fast i det næste.
Det er på den måde at hun bliver modig nok og det er lige det sidste mod der skal til. Lad hende også gå imellem jer forældres favn på gulvet.
Med hensyn til en fiberbolle om eftermiddagen så har du sikkert ret i at det måske mætter hende for meget. Måske skulle du prøve at servere en portion A38 eller lignende, som ikke ligger så tungt i maven. Prøv også at give hende en tallerken med lidt forskelligt grønt, så hun på det tidspunkt hvor hun er sulten faktisk får noget sund og gerne lidt af det som ofte også indgår i aftensmaden. Hvis hun har spist lidt ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokado eller lignende der så behøver du ikke tænke så meget over hvad der ryger ind om aftenen.
Mange børn har ikke så stor appetit til aftensmaden og det er okay. Du skal mere se på hendes indtag i løbet af dagen eller indtag over flere dage og hvis hun der spiser varieret og godt, så er det helt fint at aftensmåltidet ikke er det største. Mange børn er meget mere sultne i løbet af dagen end de er om aftenen.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske