Brev:
Træt af mos
6. juni 2007
Alder:
7 mdr.
Træt af mos
Hej Helen
Tak for tidligere svar. Jeg har lige et opfølgende spørgsmål.
Gustav er lige fyldt 7 mdr for 11 dage siden. Han vejer knap 9 kg og måler 75 cm (målt ved sundhedsplejerske , så - ja han er en lang dreng). Han er stadig en super glad dreng, der næsten altid har et smil på læberne.
Du får lige en dagsplan
6-7 : vågner - ammes
8.00 : havregrød spiser meget varieret mængde lige fra 1/4 til 1 portion. Vand i kop.
9.00 : puttes til lur 1
10.00 : vågner
11.00 : grød med frugtmos spiser ca 1/2 portion. Rugbrødshapser ca 3/4 brød med diverse pålæg, såvel grønsager som fisk kød osv. 1/4 avocado. Vand i kop.
12.00-12.30 : puttes til lur 2
13.00-14.00 : vågner
14.00 : tilbydes brystet men spiser nok kun hver 2. dag og aldrig mere end fra en side.
14.30-15.00 : yoghurt med frisk frugt ca 1,5 dl. Rugbrødshapser ca 1/2 skive. Vand i kop. I stedet for rugbrød har jeg også givet ham en halv bolle med smøreost, som han stolt gnavede sig igennem.
16.00- 17.00 : puttes til lur 3. Sover 1/2 til 3/4 time.
17.30-18.00 : kartoffelmos med diverse grønsager, kød,fisk, kylling. Vores sovs, 1/4 avocado, evt frugtmos til dessert. Vand i kop. Den sidste 14 dage er appetitten til aftensmad dalet meget, dvs lysten til kartoffelmosen først og fremmest.
19.00-19.30 : puttes til natten. Ammes.
Sover oftest det meste af natten. Har aldrig brug for bryst for at falde til ro, hvis han evt er trillet rundt på maven eller har møffet sig på tværs af seng.
Gustav har fået 4 måltider om dagen gennem de sidste 1,5 mdr. Han har jo aldrig været den store hyggespiser. Det er ham selv, der har skåret ned på amningen, forstået på den måde, at jeg slet ikke kunne få ham til at spise hos mig andet end om morgenen og aftenen og så med meget god vilje til eftermiddag. Jeg tror faktisk at det har passet ham glimrende at slippe for amningen.
Indtil nu har han så fået MME i grød/mos. MEN som jeg skrev til dig tidligere så interesserer det der moshalløj ikke rigtig min lille dreng længere.
Han har været superdygtig til at tygge rugbrødhapser siden han var 6 mdr. På nær noget kikærtekram som jeg faktisk heller ikke synes fantastisk om, kan jeg heller ikke huske, der har været noget pålæg han ikke brød sig om. Så det er jo herligt.
Jeg forsøger at få grød i ham til frokost. Men det er helt tydeligt, at han er mest interesseret i rugbrødet.
Om aftenen har han heller ikke den store lyst til kartoffelmosen. Vi har pludseligt oplevet, at han har temperament der vil noget. Han har lært at smile til os og grine af fars pjatteri med munden lukket !!! Og han bliver så arrig, når han bliver tilbudt mad, han ikke ønsker. Han nøjes ikke med at vende hovedet en anden vej- nej hele hans kropssprog viser at vi ihvertfald ikke skal prøve igen med den der ske!!!
Det er som om han så gerne vil selv og spejder misundeligt over på min tallerken og mit bestik. Han sidder tit med en tom ske i hånden og putter denne i munden med den største glæde. Jeg stillede en tallerken med jordbær foran ham en dag til dessert og det lykkes ham med stor stolthed at få proppet en del i sig selv.
Jeg har forsøgt med pastaskruer, men det var som om han fik dem galt i halsen selvom de var skåret i små stykker.
Nu har jeg spekuleret frem og tilbage om hvordan jeg kan fastholde Gustavs åbentlyse interesse for mad uden at kede ham. Han har ikke pincetgreb, men kan dog gnave sig et godt stykke igennem en agurkstang og et stykke broccoli.
Nå det var en lang smøre - men mit konkrete spørgsmål går på, om jeg skal droppe det der frokost grød og istedet udnytte hans interesse for rugbrød og grøntsager?? Og i såfald gøre det samme til aften - altså give ham kartoffelskiver han, så godt det endnu kan lade sig gøre kan gnave sig igennem, istedet for kartoffelsmosen.
Skal jeg i såfald give MME i kop istedet for vandet??
Helen, du kan slet ikke forestille dig, hvor meget jeg glæder mig til, at Gustav selv kan spise, for jeg er så superoverbevist om, at han bliver meget madglad !!!
Nå lige et sidespørgsmål.
Som du kan se, har Gustav stadig brug for en eftermiddagslur. Han sover jo ikke de lange lure i løbet af dagen. Så der er nok ikke så meget, at sige til at han ikke kan holde sig vågen efter lur 2. Jeg oplever også, at han vågner efter 1 time når vi går tur med barnevogn og sover også kun en time uanset hvilken aktivitet vi har været til. Babysvømning og rytmik = en times søvn.
Har du nogle gode forslag til, hvordan jeg evt kan få lokket Gustav til at sove lidt længere efter frokost? Er det okay at trække hans vågne fase?? Eller vil det sjældent influere på søvnlængden?
Han er en meget mobil dreng der kryber afsted og ligger sjældent på sit tidligere så elskede legetæppet med et stykke legetøj. Så jeg kan såmen godt forstå, at han oftest har brug for en lur efter 2 timers vågen fase.
Glæder mig til at læse din svar. På forhånd tak !
Solrige onsdagshilsner
Bettina