Svar: Vælling til min datter på 3 mdr.
6. juni 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Vælling anbefales tidligst fra 4 måneder og det samme gælder grød. Det handler blandt andet om indholdet af proteiner. Derudover anbefales det at vælling i 4-6 måneders alderen max udgør 2 flasker, det vil sige at man ikke må give mere end max 400ml.
Man skal passe på med at give små børn for meget protein, da det kan gå ind og påvirke deres nyrefunktion. Derudover så er barnets tarmsystem hele tiden under en modning, som gør det i stand til at nedbryde andet end mælk. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og derfor ikke det samme som mælk. Det kræver noget andet af barnets tarmsystem og man bør ikke give vælling før barnet er 4 måneder gammel.
Jeg ved at du ikke ammer, så i stedet for vælling så tænker jeg at du måske skulle forsøge om du kunne få en flaske ekstra i din datter i løbet af dagen. Derudover så kunne du forsøge at give hende en flaske mere sen aften inden du selv går i seng, så hun fyldes lidt ekstra op til natten og du dermed måske slipper for at blive vækket når du sover allerbedst.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske