Svar: Flaske og vitaminer
6. juni 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Tin@
Tak for dine pæne ord om brevkassen:o)
Med hensyn til flaske og afvænning, så tænker jeg at nu hvor Magnus er blevet et år, så vil det være relevant at du helt stopper med flasken. Nogle gange er den bedste løsning at tilbyde en kop med lidt lun mælk i stedet andre gange er det bedre at stoppe helt. Det må du prøve at vurdere.
Jeg tænker at det vil være relevant at du sætter noget andet i stedet for flasken for på den måde at skabe et nyt putteritual. Det kan også være en godnathistorie, en sang, at du sidder og holder ham i hånden når han puttes osv. Måske er han allerede ved at forstå hvad det vil sige at noget er slut. Måske gestikulerer du med dine hænder for at signalere slut - når mælkekartonen er tom, når tallerkenen er tømt for mad osv. Måske bruger du allerede det at smide i skraldespanden som en måde at vise at noget er slut, noget skal ud, kasseres.
Denne rutine må du gerne overføre på flasken, tage ham med i processen og smide flaskesutterne ud, fortælle at det er slut, når han beder om flasken og så tilbyde et alternativ. På et tidspunkt er sutterne alligevel mørnede og der skal købes nye og det skal du så lade være med:o)
Med hensyn til vitaminpiller, så skulle du måske prøve at købe en anden type, der findes mange slags. Prøv f.eks. apotekets, hvor du kan købe med forskellig smag - mon ikke der er noget af det han kan lide.. Derudover tænker jeg at du måske ikke skal knuse dem helt, men i stedet give dem som kvarte. Så han ikke får dem galt i halsen men så han får fornemmelsen af at få noget i munden som skal tygges og arbejdes lidt med, nogle børn nyder dem som bolcher... (husk dog kun en dagligt).
Du kan også knuse dem og give dem sammen med lidt yoghurt eller lidt frugtmos.
Magnus lyder til at være en dreng i god trivsel og i god udvikling, jeg synes ikke du skal være bekymret for hans indtag til frokost.
Det vigtigste er at han har lyst til at smage og spiser lidt varieret selvom det så ikke er de store mængder der glider ned. Han lyder jo ikke til at mangle noget, så tilbyd ham det samme som I spiser og lad ham få små hyppige måltider igennem dagen, så går det nok:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske