Brev:
Hjælp til middagslure
6. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Hjælp til middagslure
Kære Helen
Jeg skriver til dig ang. min dejlige søn på 5½ mdr. som desværre har enormt svært ved at sove i løbet af dagen, hvilket resulterer i at han allerede omkring middagstid er overtræt og utidig.
Det startede da han var omkring 3½mdr, hvor han fra at kunne sove nogle gode middagslure på 1-3 timer, pludselig ændrede fuldstændig rytme og nu kun sover max 45 min af gangen. Derudover begyndte han at blive han enormt ked af det når vi lagde ham til at sove for natten, han græd/skreg bare vi nærmede os sengen.
Om aftenen er det blevet meget bedre efter at vi indførte tidligere godnattid og mere fast putteritual. Til at begynde med, tænkte jeg det bare var en periode, men efter 1½ mdr. med soveproblemer om dagen, må jeg indrømme at jeg nu er ved at være meget frustreret og desperat efter at kunne hjælpe min søn til at sove bedre om dagen, så han ikke behøver at skulle bruge så meget tid på at være ked af det og utidig.
Jeg skriver lige lidt baggrund så du bedre kan danne dig et overblik over hans personlighed. Når han er frisk er han en meget glad, aktiv og nysgerrig dreng der følger med i alt omkring ham. Han øver sig konstant i forskellige ting, som derved også er kilde til stor frustration hos ham når det ikke lykkes. Da han var 3½mdr. begyndte han at øve i at vende fra ryg til mave - selv i søvne øvede han sig - og han blev meget sur når det ikke lykkedes. Men da han endelig mestrede den færdighed ved 4½ mdr. blev det afløst af frustration over ikke at kunne komme fremad.
Så det blev - og er - det næste store projekt, igen til stor frustration for ham fordi han endnu kan. Selv om morgenen ved 4.30 tiden, hvor han nærmest stadig sover, øver han sig i det. Dog bliver han så frisk af alt det møven rundt at vores dag oftest starter ved 5-tiden. Jeg har prøvet at lulle ham i søvn igen, men uden held. Han er dog også frisk og glad på dette tidspunkt, men kun en times tid, så bliver han utidig, gnider øjne, gaber osv, så jeg ligger ham til den første middagslur ved seks-halv syv tiden hvilket for det meste går fint. Her skal jeg nærmest bare sige: "Nu skal du sove, ssh, ssh", så vender han hovedet ind i sin nusseklud og lukker øjnene i. Dog sover han max. 45 min, hvilket betyder at han nærmest stadig er træt når han vågner.
Jeg har utallige gange prøvet at lulle ham i søvn igen, men det lykkes stort set aldrig. Herefter går der igen kun en times tid eller halvanden før han igen viser tydelige tegn på træthed (han har altid kun kunne være vågen en times tid af gangen), men som dagen skrider frem og han bliver mere og mere overtræt, bliver det sværere og sværere at få ham til at sove. Selv hvis jeg går en tur med ham i barnevognen er det tit at han ikke vil falde til ro. Han cykler rundt med benene, vifter med armene, tager sutten ud og ind af munden, alt imens han kæmper for at rulle rundt. Nogle gange virker det som om han prøver på at holde sig selv vågen på den måde.
I starten gik jeg fra ham nogle minutter af gangen for at se om han bedre kunne falde til ro selv, men det endte altid med at han fik kørt sig selv helt op og blev ked af det. Nu bliver jeg istedet for siddende ved ham, stryger ham over kroppen, holder ham på hovedet og siger sshh, sshh for at hjælpe ham til at falde til ro, men han karter stadig rundt.
Jeg tager ham ofte op i armene (jeg tager ham altid op hvis han græder) flere gange for at få lidt ro på hans lille krop, og nogle gange lykkes det, så han nærmest dejser om af træthed når jeg lægger ham ned igen. Men tit virker det som om han lige pludselig ikke er træt mere og så kan jeg slet ikke få ham til at sove. Eller også har det taget så lang tid at jeg ved han er ved at være sulten, så jeg må give ham mad og så kan vi starte forfra. Hvis det lykkes at han sover er det altid max 45 min.
Om aftenen starter vi godnat ritualet ved 18-tiden med at give ham babymassage, give nattøj på, og høre stille musik inden vi går ind i soveværelset (han sover i sin egen seng men i samme rum som os), for at give ham den sidste flaske, synge et par godnatsange inden vi lægger ham i seng. Her karter han også rundt, så vi bruger samme metode som om dagen for at få ham til at falde til ro, men han sover stort set altid ved 19-tiden, og vågner enten ved midnat for at få mad, ellers først ved 02-tiden hvor han lige skal beroliges og have sutten og nussekluden, og så ved 04-tiden hvor han får mad.
Som om aftenen og natten går det fint. Så for at gøre snart en lang historie kort;o) håber jeg at kunne få nogle råd til hvordan jeg får min lille meget aktive søn til at sove længere lure om dagen så han kan bruge sin vågne tid på at udforske verden istedet for at være utidig og ked af det.
Han får kun modermælkserstatning, ca. 1/6 af hans kropsvægt. Jeg er startet på at introducere mos og grød men han er ikke særligt interesseret. Dog er han meget interesseret når vi andre spiser mad.
Jeg har fået tjekket hans ører og de er helt fine.
Håber det er informationer nok.
Glæder mig til at høre fra dig.
De bedste hilsner Camilla