Svar: Hjælp til middagslure
6. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Camilla
Jeg kan godt forstå at du synes det er lidt hårdt, når din dreng har så svært ved at finde roen. Jeg tænker at det, som du også selv er inde på, handler meget om motorisk uro og derudover tænker jeg at du skal forsøge ikke at forvente for meget af ham. Det er klart at hvis man forventer at han skal sove et par timer og han kun sover 45 minutter, så bliver man frustreret over han ikke sover længere. Men hvis du kun forventer de 45 minutter så bliver du glædeligt overrasket, hvis han så pludselig sover 1½ time:o)
Derudover tænker jeg at han godt må dreje omkring og han må godt falde i søvn på maven, hvis det er det, som passer ham bedst. Det hjælper faktisk nogle gange. Du skal naturligvis have ham under opsyn og sikre dig at han ikke får det for varmt, han er jo stadig ikke så gammel, men det er vigtigt at du hjælper ham med at finde roen og det gør du måske bedst ved at prøve at lade ham dreje sig til siden eller maven...
Da han får mme så har du jo fuldstændig styr på hvor meget mad han får. Du skriver at han får 1/6 af sin vægt i døgnet, hvilket er en tommelfingerregel - nogle børn kan dog godt have behov for lidt mere. I øjeblikket hvor det er så varmt, vil det også være okay at du giver ham lidt vand ved siden af.
Derudover tænker jeg at du måske skal forsøge med lidt skemad. Du skriver at han er meget opmærksom når I spiser og det er rigtig godt. Du beskriver også en dreng som motorisk virker til at være ret godt med. Hvor stærk er han i ryggen? De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen kunne sidde i høj stol - nogen lidt før, andre lidt senere. Prøv at sætte din dreng op, så han kan følge med og giv ham lidt skemad imens han sidder foran dig og kan se dit ansigt, spejle sig i dig. Hvis han med det samme falder sammen i ryggen, så er han ikke stærk nok til at sidde endnu - det må du vurdere, jeg kan jo ikke se ham:o)
Det at give flaske og skemad giver også mulighed for en rimeligt fast rytme for dagen og mulighed for at sætte lidt faste tider på. Jeg tror i forhold til jeres dreng at det er vigtigt at I begynder at kigge lidt mere på klokken end på de signaler han sender, så I på den måde får lidt mere struktur på dagen. Lidt på samme måde som I har gjort om aftenen - været konsekvente og startet putteritual til nogenlunde fast tid.
Det lyder som om jeres dreng har lært sig at powernappe lidt, hvor han er vågen en times tid, powernapper, vågner igen osv. Han er så gammel nu at han godt kan holde sig vågen i mere end en time og I må gerne holde ham vågen - dette kan naturligvis gøres ved at lege og stimulere ham, men også ved f.eks. at forsøge med lidt skemad.
Jeg vil her prøve at skitsere en plan for dagen, som jeg tror vil passe nogenlunde ind hos jer.
Tidlig morgen 05-06: Flaske med mme, sover videre og lulles lidt i søvn. Dette tidspunkt i stedet for kl. 04, netop for at få ham lært at sove og ikke være vågen en time på det tidspunkt.
Står herefter op, pusle, lege, evt. bade. Dagen begynder.
Tilbydes flaske og puttes til lur ca 9-9.30: Må gerne nøjes med at sove 45 minutter her.
Frokost 11.30-12.00: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Tilbydes herefter flaske igen og puttes til middagslur. Det er fint, hvis han her sover lidt længere og jeg vil tro at han godt kan, hvis han ikke har fået mulighed for at powernappe for meget og er fyldt godt op med mad.
Eftermiddag 15.30-16: Flaske
Og posernapper evt igen, måske bare 30 minutter eller evt lidt mere alt efter hvor meget han har sovet til middag.
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Tilbydes flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23: Flaske med mme eller vælling. Flaske på dette tidspunkt må meget gerne holde ham sovende til tidlig morgen kl. 05... krydser fingre:o)
I denne plan er 6 flasker indeholdt, hvis han spiser hyppigere end dette så er det naturligvis også okay, men det kan give dig en idé om hvordan en dagsplan kan se ud. Med hensyn til skemaden, så skal du ikke fokusere på store mængder, han skal bare have lidt, så han kommer igang og 4-5 tsk er helt okay. Stille og roligt tænker jeg at han nok skal lære at spise lidt mere og derfor vil det på sigt give lidt mere mæthen og også hjælpe ham til at sove anderledes.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og fortsat god solskinslørdag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske