Svar: Søvn og dagsrytme - 5 mdr.
7. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Oscars mor
Du skriver at Oscar har børneeksem og at I har en rutine, hvor han bades om aftenen. Derudover går I også til babysvømning og selv efter dette vågner han også meget hurtigt.
Det er sådan at børn som har børneeksem de sover rigtig dårligt, hvis de bader lige før de skal sove. Når kroppen kommer i vand, så åbner porrerne sig og huden "ånder". Når man så bliver puttet ned under en dyne som er tæt og varm så begynder huden at klø og de større børn som kan sætte ord på fortæller at det simpelthen er forfærdeligt. Jeg tænker derfor at I skal overveje meget, hvornår I putter jeres dreng i forhold til hvornår I giver ham bad og at I generelt i øjeblikket, hvor det er så varmt, er meget opmærksomme på at han har brug for luft til sin hud.
Selvom jeg normalt ikke er meget for at børn skal ligge afklædte, så synes jeg alligevel at I skal forsøge jer med meget lidt tøj, evt. bare en bodystocking og så måske et lagen over sig, når han sover ude i barnevognen. Medtænk det samme om aftenen og læg badet på et andet tidspunkt, hvor I kan have ham i stuen og køle af, få luft til osv. inden han skal sove.
I forhold til hans alder, så vil det være relevant at han sover 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur eftermiddag. Sammenlagt vil de fleste børn på hans alder sove ca 4 timer. Om natten ca 10-11 timer. Altså tilsammen 14-15 timer i alt. I skal regne med at det er et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre og de børn som af natur er meget opmærksomme på verden og gerne følger meget med, de sover ofte lidt mindre:o)
En formiddagslur kan fint kun vare en times til og det vil være meget passende for hans alder. Så plejer de fleste børn så at sove en lidt længere lur til middag og så igen en lidt kort lur om eftermiddagen.
En plan for dagen kunne se nogenlunde således ud:
Morgen: Amning
Formiddag: Amning og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost: Amning
Puttes til middagslur ca 12.30
Eftermiddag: Amning
Puttes til sen middagslur ca 16
Aften: Amning
Puttes til natten evt. med ekstra amning ca 19.30-20
Sen aften/nat: Evt. amning ml 23-06
I må godt begynde at kigge lidt mere på klokken end på de signaler han sender, så I således begynder at putte ham til lidt mere faste tider og således også nogle gange holder lidt gang i ham og ikke bare automatisk putter ham efter 1½ time. Han må godt også selv begynde at fornemme hvad det vil sige at være rigtig træt og have behov for at sove, ligesom han også skal lære at fornemme, hvad det vil sige at være sulten og mæt.
Jeg tænker at det vil hjælpe jer til mere rutine, når han begynder at få lidt skemad, kunne sidde med ved bordet osv. så han kan få lov til at opleve og også blive tilfredsstillet på andre måder. Samtidig giver skemaden også mulighed for mere faste tider, mere struktur. På den måde arbejder tiden også lidt for jer:o)
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske