Svar: Bio-strath
7. juni 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Theas mor
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke Biostrath, som hører under kosttilskud.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Kosttilskud er uegnede og unødvendige for børn under 1 år... Kosttilskud må ikke markedsføres som havende en forebyggende eller helbredende virkning. Det er således i strid med fødevarelovgivningen, hvis producenterne hævder, at man kan forebygge eller helbrede sygdomme med et kosttilskud.". Dette er fra "Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005".
Da jeg arbejder ud fra sundhedsstyrelsens retningslinier kan jeg således ikke anbefale biostrath.
Jeg vil derimod anbefale dig at sørge for at Thea tilbydes en sund og varieret kost, så hun får så mange forskellige fødevarer som muligt.
Jeg ved fra dine tidligere breve at du har været bekymret for Thea fordi hun blandt andet har været syg og du oplevede at hun blev tyndere og det har været svært at give hende forskellig mad, da hun har været småtspisende.
Jeg vil dog foreslå dig at tænke på hendes indtag af protein (måske kan hun lide æg og kød) og så vil det være en god idé, hvis du fortsat giver hende sødmælk at drikke eller vælger produkter af sødmælkstypen. Ellers er det letmælk som anbefales til børn fra 1 år.
Forsøg også at få hende til at spise fisk af forskellig slags da fedt indeholder nogle gode fedtsyrer som også er vigtige for hendes vækst og udvikling.
Som supplement til kosten kan du give hende en multivitamintablet. Det skal knækkes i kvarte så længe hun ikke er ældre, så du er sikker på at hun ikke får den galt i halsen.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske