Svar: Nat og mad
8. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Lina
Jeg ved fra dine tidligere breve at din dreng før har reageret med at vågne om natten og gerne ville have flaske, når han har været syg og at det også efterfølgende har ændret sig. Derfor er min tanke umiddelbart at du skal se om ikke dette bare er en periode og noget han har behov for. Det er trygt og rart for ham netop i forbindelse med sygdom.
Når det er sagt, så er det naturligvis rigtig vigtigt at du fortsat er opmærksom og ikke kommer ind i en vane med automatisk at tilbyde ham flasken. Derfor tænker jeg at du i første omgang skal prøve at putte ham uden og hvis dette ikke kan lade sig gøre, så giv ham en flaske og lad ham finde roen med den. Måske kan du korte indholdet ned, så han ikke drikker 100ml men nøjes med de 50ml og så på sigt vil kunne affinde sig med at få en tår af en kop...:o)
Problemet med et stort indtag om natten er at det fylder i maven og gør at han så netop ikke spiser mere om dagen. Der kan derfor være en risiko for at han trapper mælkeindtaget op og madindtaget ned og det er uhensigtsmæssigt i længden og det er det du skal være på vagt over for. Men det er du jo allerede og netop derfor er det jo også at du skriver.
Så mit råd er altså at du ikke gør det til en kamp på nuværende tidspunkt, men ser om ikke det er en fase og at du samtidig holder dig for øje at det ikke skal blive automatiseret, men faktisk er noget som skal skæres ned igen.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske