Svar: Sjatlure og sjatamninger - rod i rytmerne og en godt og grundig træt mor
8. juni 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Lisbeth og Jakob
Tilllykke med jeres lillebror, som jo faktisk lyder til at trives rigtig godt - en stor og dejlig dreng:o)
Men jeg kan godt forstå at du er træt og jeg kan sagtens sætte mig ind i den belastning det må være at have Jakob i favnen for amning 12 gange i døgnet, når man også har en datter at skulle tage sig af.
Dine tanker lyder meget rigtige og helt fornuftige. Jeg er helt enig med dig i at Jakob sover så uroligt og vågner så hyppigt fordi han har fået en vane med at slatspise. Det lyder som om at han får en del af den mere vandholdige mælk og sjældent når til den lidt federe mælk, som ligger tungere i maven, giver mere mæthed og også mere ro og dermed bedre søvn. En rutine med at spise 10 minutter fra den ene side og så 10 minutter fra den anden, eller måske mindre nogle gange, lyder bestemt ikke optimalt.
Du skriver at I også har givet modermælkserstatning og du kan fornemme at dette har en positiv effekt og giver jer alle bare en lille smule frirum - og det er også vigtigt. Det er jo ikke kun dig, der har brug for at få lidt sammenhængende søvn, det har Jakob faktisk også og derudover så er det jo også storesøster at tage hensyn til.
Det er naturligvis rigtig fint at du vil amme og jeg kan sagtens forstå dit synspunkt med at det ikke skal være for enhver pris - jeg er helt enig med dig i det. Jeg tænker dog at det ikke behøver være endten eller - det kunne måske godt lade sig gøre at bibeholde amningen og så supplere med en flaske eller to en gang imellem. Det vil sandsynligvis nedsætte din mælkemængde lidt med tiden, men du vil dog fortsat kunne have mælk til ham og jeg synes det er et forsøg værd.
Når du ammer ham så start med at amme fra den ene side, når han så slipper her, falder i søvn eller bare virker til at have fået nok, så prøv at få ham til at bøvse, skifte ham så han vågner lidt op til dåd igen og atter bliver lidt aktiv. Og så lægger du ham til brystet igen. Læg ham til samme side, så han når ind til den lidt federe mælk og læg ham til i tvillingestilling. På den måde snyder du ham til at tro at han er lagt til den modsatte side og derved kan du få ham til at spise lidt mere.
En gang imellem vil han, især fordi det er så varmt i øjeblikket, have behov for at die kortvarigt. Men når du så giver ham lidt at slukke tørsten med, så er det vigtigt at han lægges til samme bryst igen når han lidt senere atter virker sulten, så han kommer til bunds i det bryst også.
Hvis han virker til at 'tømme' dit ene bryst godt og herefter atter falder hen, så skift ham og læg til modsatte side, så han atter fyldes op.
Generelt handler det altså om at han endten skal spise så længe på den ene side at han får den lidt federe mælk med ud, eller han skal spise så længe der at du mener han har fået brystet 'tømt' og så atter tilbydes modsatte side.
Ved at spise på denne måde så vender du ham til at der skal være en lidt større mængde mælk i maven af gangen og på sigt vil det kunne give en lidt bedre rytme.
Hvis amningen x 2 ikke er nok, så må du supplere med en flaske og så herefter putte ham til en god søvn. Det kan du gøre en gang i løbet af dagen, hvis du mener det er nødvendigt og du kan gøre det til natten, som du også allerede gør. Det der er vigtigt er at du starter med at amme, så han får stimuleret brystet og så først bagefter får en flaske.
De fleste børn på 3 måneder sover 3-4 gange dagligt. De tre lure ligger formiddag, middag og eftermiddag og den fjerde lur ligger så ofte endten som en tidlig morgenlur eller som en sen eftermiddagslur. Sidstnævnte har naturligvis noget at sige i forhold til hvad til man kan putte ham i seng og spiller naturligvis igen ind på hvad tid han står op om morgenen.
Da I har en datter på 4 som sandsynligvis skal i børnehave, så tænker jeg at han måske naturligt vil have en morgenlur fordi det er på det tidspunkt hvor han puttes om morgenen og I kører i børnehaven. På samme måde vil han sandsynligvis have en eftermiddagslur som passer med det tidspunkt, hvor hun atter skal hentes.
Gennemsnitligt sover han måske 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten (afbrudt af mad), så han ialt får ca 15 timers søvn.
Nu ved jeg jo ikke hvordan jeres dag ser ud, men jeg forestiller mig at en plan kunne være nogenlunde sådan her:
Tidlig morgen 06: Amning i sengen og Jakob sover lidt videre
Morgen 7.30: Står op, får hjulpet storesøster, givet hende morgenmad og gjort klar til børnehave.
Ca 8.30-9: Ammer Jakob og putter ham i barnevognen og triller til børnehave. Han sover undervejs. Det kan godt være at han ikke sover mere end en times tid her, måske mindre - han har jo sovet om natten.
Frokost 12: Ammer Jakob, sørg for at han får fra begge sider, og han puttes igen. Sover måske et par timer.
Eftermiddag 15: Ammes igen, overvej her om du evt. skal supplere med en flaske fordi du jo skal have hentet storesøster og det kunne måske være rart for jer, hvis han tog en lidt længere lur her, så I to piger havde mere tid sammen.
Jakob puttes i barnevognen og sover igen, måske 1½-2 timer.
Sen eftermiddag 17: Ammes igen
Aften 20: Ammes igen og gøres klar til natten. Måske det er for tidligt for ham at blive puttet her, det kommer helt an på hvordan dagens rytme er, hvad tid I står op osv. Mange børn på Jakobs alder sover faktisk først senere og brugere aftenen på at spise hyppigt for at fylde sig op til natten. Det må du vurdere. En flaske kan gives når I putter ham til natten f.eks. kl. 21.30.
Nat 24-06: Amning omkring kl. 01 og så igen næste morgen tidlig 06
Som du kan se her, så har jeg skitseret ca 7 amninger og jeg tænker at dette må være passende i forhold til Jakobs alder og den måde du beskriver ham på.
Med hensyn til modermælkserstatninger så er smag og behag jo forskelligt:o) Hipp, Nan og Allomin smager forskelligt og det er meget forskelligt hvad børnene kan lide. Generelt så smager Nutramigen og Profylac dog meget surt i forhold til de almindelige erstatninger og mange børn bryder sig ikke om dette. Hvis man på grund af allergi derfor er nødt til at give Nutramigen eller Profylac, så kan man overveje at komme lidt sukker i indtil barnet har vænnet sig til smagen.
Jeg håber at ovenstående kan hjælpe dig lidt videre og at du her har fået en rytme at pejle efter. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske