Svar: Tøj og hue i varmen
8. juni 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Jeanette
Børn afgiver en stor del af deres varme fra hovedet og derfor tænker jeg at i øjeblikket hvor vi har nærmest varme som i det sydlige Europa, så vil det være for varmt med en hue på, når din lille datter ligger ude og sover.
Hvis du går rundt med hende og det blæser lidt, så vil det være passende med en lille hue, som både kan skærme for blæsten med også lidt for solen.
Med hensyn til tøj, så skal du prøve at se på dig selv, hvad har du på, hvad ville du tage på, hvis du sad stille der hvor barnevognen står osv. Måske er en langærmet bodystocking og et par tynde bomuldsbukser fint.. andre dage er en lille trøje nødvendig og atter andre dage vil korte ærmer være sagen. Du må prøve at fornemme det selvom det er svært. Generelt er lidt tyndt bomuldstøj dog rart.
Hvad er det at være "normal"? Naturligvis er din datter normal, men det at hun er født 9 uger før tid gør at hun sandsynligvis har behov for lidt mere ro omkring sig end andre børn. På nogle punkter vil hun sandsynligvis være helt alderssvarende og måske 'fremmelig' for sin alder, på andre punkter vil hun være meget mere sensitiv og vil her godt kunne vise lidt mere præmature tegn. Forstået på den måde at hun ikke tåler store menneskeforsamlinger og hun har brug for lidt pauser ind imellem for ikke at blive for overstimuleret osv.
Rent fysisk vil hun også i en periode være mindre end andre børn på samme alder. Måske går du i mødregruppe med andre jævnaldrene børn og det er ofte her at mødre til de fortidlig fødte børn fortæller at de virkelig ser forskellen. Ikke at det er noget negativt, men det kan give et billede af hvordan din datter er i forhold til børn født til tiden.
Ellers har du fuldstændig ret i at din datter naturligvis med den alder og størrelse hun har nu så vidt muligt skal behandles som en 'normal' baby:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske