Svar: Hvad er træk?
8. juni 2007
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Hmmm, interessant spørgsmål:o)
Jeg tænker at træk umiddelbart er den luft som opstår i et rum, når en eller flere døre og vinduer står åbent. Man taler om gennemtræk, når luften ligesom stryger gennem rummet - det er også de situationer hvor dørene smækker i med et brag.
Men træk kan også være fornemmelsen af at der er luft hen over gulvet og især netop gulvet, fordi det er der børnene opholder sig. Man kan mærke det, hvis man får kolde tæer - nogle mennesker bor generelt meget fodkoldt og familien har for vane altid at gå i sutsko indendøre... andre familier har et meget varmt gulv og kan gå med bare tæer indendøre altid.
Hvis man hører til dem der bor sådan, at der generelt er lidt fodkoldt og man automatisk selv tager indesko på, så skal man være opmærksom på børnene som sidder på gulvet. Fordi barnet simpelthen får træk at den vind som ligesom ligger hen over gulvet, f.eks. fordi det er et gammelt hus.
Træk kan også komme hvis man sidder tæt på en åben dør eller et åbent vindue og man anbefaler normalt heller ikke at børn sovet tæt på et åbent vindue, men at man i stedet sørger for at lufte godt ud, skabe lidt gennemtræk, inden barnet bliver lagt i rummet for at sove.
Vi har alle brug for frisk luft og et åbent vindue kan godt give en frisk brise... men man skal altid være opmærksom i forhold til hvor barnet så er placeret.
I Danmark er vi meget til at åbne op for det hele, alt skal åbnes og der skal luft ind, når det er varmt. Men ser man på hvordan man gør i SydEuropa så er det jo lige modsat. Her bruger man skodderne for vinduerne, man lukker solen og varmen ude... det kunne vi måske nogle gange lære lidt af.
Jeg ved ikke om dette er svar nok på dit spørgmål. Hvis du vil have en helt præcis beskrivelse, så kunne du måske henvende dig hos Dansk Sprognævn..:o)
Håber dog det hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske