Svar: Søskende Jalousi - 21 mdr.
8. juni 2007
Alder:
21 mdr.
Kære Camilla
Der er nogen som sammeligner det med at få en lille ny i huset med at ens mand kom hjem en dag med en ny kvinde, præsenterede hende og sagde: "Her er den nye kvinde i huset, er hun ikke sød, hende elsker jeg og det skal du også gøre - og forøvrigt skal hun også sove i dobbeltsengen...". Hvordan ville du have det?
Det er måske lidt det vi gør ved vores børn - kommer hjem med et nyt barn, kysser og kæler med det, har det liggende ved brystet i flere timer og stiller faktisk krav om at det andet barn skal elske det. Samtidig så kommer og ringer alle mulige, giver gaver osv. til den lille ny, som pludselig er blevet centrum i familien og ved siden af står så en lille pige på ikke engang to år... og hun har det rigtig svært.
Det er derfor af største betydning at du forstår at det er derfor hun reagerer og at det faktisk er en sund reaktion hun har. Det ville være mærkeligt, hvis hun ikke reagerede. Det gode er dog at hun reagerer overfor dig og ikke overfor sin lillebror - det er dig hun straffer og det er klart, for det er dig, der har taget ham med hjem.
Det er utroligt vigtigt at du er i stand til at kunne rumme de følelser og frustrationer hun har. At kunne rumme betyder at du kan klare det uden at ville ændre på det og uden at tage det personligt. Naturligvis føler du dig afvist, men det er vigtigt at du forstår hvorfor og det er meget vigtigt at du viser hende at du forstår det.
Da hun ikke er ældre end hun er, så er det meget vigtigt at du hjælper hende med at sætte ord på og at du faktisk nogle gange gør det legalt at synes at lillebror er dum. Netop det ord er måske det eneste hun kan sige "dum" og her er vi voksne ofte meget hurtige til at sige at sådan skal man ikke tale, der er ingen der er dumme her, men hun siger det fordi hun ikke på nogen måde er i stand til at fortælle "Det er simpelthen så uretfærdigt, du sidder bare der i sofaen med ham hele tiden, jeg vil have min mor tilbage, jeg vil have mor for mig selv" - hun føler det men kan ikke sige det.
Sandsynligvis er hun ikke engang i stand til at sige dum og derfor bliver det til pylren og hun begynder også at gøre sig lidt mindre end hun er. Det er irriterende, men naturligt fordi når man er den lille, så får man jo rigtig meget opmærksomhed, det er jo det hun ser.
Derfor er det vigtigt at du fortæller hende hvor dejligt det er at have hende, hvor glad du er for hende osv. samtidig med at du også fortæller hende at du godt kan forstå hvordan hun har det "jeg ved godt at lillebror er irriterende" og gør det legalt.
Benyt de muligheder du har til at lave noget med din datter, bare jer to sammen. Lad jeres barnepiger tage sig af lillebror lidt, hvis han er ammet og puttet og du ved at nu sover han en times tid, så kan du hellige dig storesøster i den time. Det er vigtigt at hun oplever at du er der 100pct for hende. Det har hun brug for lige nu.
En anden god måde at være sammen på kan også være at du i stedet for at kræve kys og kram, fotos osv. så f.eks. leger en kildeleg, hvor I skal kilde hinanden. Eller at du masserer hende, så hun ligger ned og bare modtager dine kærtegn - igen uden at du forlanger at få noget igen. Det skal nok komme, men hun skal have lidt tid.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske