Svar: Sove igennem - 21 mdr.
8. juni 2007
Alder:
21 mdr.
Kære Camilla
Jeg er ret sikker på at Caroline reagerer om natten fordi hun ved at du er der for hende og hun har brug for at få den tryghed fra dig, at du giver hende sutten. Når du ikke er til stede, så er der ikke grund til at vågne og situationen er derfor en anden. Det er altså en helt naturlig reaktion på det der er sket, at hun er blevet storesøster, at mor har været væk osv. som gør at hun kræver din opmærksomhed også om natten, selvom hun faktisk har vist at hun godt kan sove uden.
Det er en god idé at du om natten bare fortæller og bruger din stemme som beroligende middel. "Mor er lige her, passer på dig, sov godt, nat nat" eller hvad du nu kan sige, som bekræfter hende i at du er der og som samtidig lærer hende at falde i søvn bare ved din stemme. Hun har ikke behov for flaske om natten, men kan få lidt mælk af en kop, hvis det er behovet lige nu og ellers må du have en tår vand stående parat.
Giv hende lidt flere sutter i sengen, så hun selv kan finde en sut i søvne, hvis hun vågner og har behov for den, så du ikke er tvunget til at stå op og give hende den.
Det er en fase i skal igennem og jeg tænker at i takt med at hun vender sig til at lillebror er kommet til og at du begynder at vise hende at det er okay at hun reagerer osv. som jeg har beskrevet i mit andet brev til dig, så vil hun også ændre vaner om natten igen.
Rigtig meget held og lykke med dem begge to fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske