Svar: Mad og søvn - hvornår sover børn igennem?
10. juni 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Maria
Tillykke med ½-årsdagen:o)
I må meget gerne give jeres datter havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød. Grunden til at man skal vente med disse grødtyper til 6 måneders alderen skyldes indholdet af gluten. Det er dog især i hvede at gluten indholdet er stort og derfor sker der ikke spor ved at I giver hende f.eks. havregrød nu.
Det er meget normalt at børn omkring 6 måneders alderen, som har været i gang med skemaden i lidt tid, begynder at synes det almindelige skemad er lidt kedeligt og derfor har brug for nye smagsoplevelser og det er faktisk en rigtig god idé fra 6 måneders alderen at begynde at give så meget forskelligt som muligt.
Giv derfor meget gerne forskellige grøntsager, der er ikke grøntsager som Victoria ikke må få. I skal være opmærksom på at fennikel, spinat, selleri og rødbede max bør udgøre 1/10 af portionen på grund af nitrat indholdet men hun må meget gerne få det. Og de kan tit godt lide det.
I må også meget gerne begynde at lade maden tage udgangspunkt i det I spiser, give hende indmaden af en fiskefrikadelle blendet sammen med grøntsagerne, give hende lidt laks lavet i ovnen, give lidt sovs til maden, brug lidt krydderier osv. så maden begynder at smage af noget.
Og I må meget gerne begynde at give hende mad på glas, hvis I nogle gange mener at dette er mere praktisk i hverdagen. Men husk at hun faktisk godt kan få jeres mad f.eks. om aftenen.
Med hensyn til at sove igennem, så sover Victoria faktisk igennem hvis hun er i stand til at sove fra kl. 19-05.. - sover hun så længe uden mad? Så er det måske der I skal ind og ændre lidt for at få hende til at sove længere om morgenen:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05-06: Flaske med mme
Morgen 8: Havregrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Evt. flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos, så småt begynde med lidt kogt kød og fisk, vand af kop.
Evt. flaske med mme og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Flaske med mme, powernapper evt. men denne lur plejer at forsvinde omkring 6 måneders alderen
Aften 18: Grøntsagsmos med kød, fisk, udgangspunktet er jeres mad. Sidde i høj stol, prøve at få lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden at sidde med selv under opsyn. Vand af kop
Puttes til natten med vælling ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Jeg håber at ovenstående plan hjælper jer lidt videre og skaber lidt overblik over dagen, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske