Svar: Græder ved putning, hvis hun ikke får bryst
10. juni 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke
Dejligt at høre at I nu har fået mod på lidt rugbrødshapsere:o)
Jeg synes også det er godt at du nu har besluttet dig for at drosle lidt ned på amningen, så må vi bare lige se hvordan vi klarer den.
Der er flere ting i det tænker jeg. For det første er der jeres datters alder. Hun er ganske givet i separationsfasen og det betyder at hun har brug for at se jer, for at vide at hun ikke er forladt. Hun har i øjeblikket rigtig meget behov for at vide at I er der og vil naturligt i kraft af sin alder være mere pylret og krævende i forhold til kontakt. Derfor kan det være en lidt svær periode at drosle amningen ned og svært at droppe den inden putning om aftenen. I øvrigt er det ofte denne amning som fjernes sidst, det er den der er sværest at slippe.
Det I skal være opmærksom på er naturligvis at hun ikke begynder at trappe amningen op, at hun ikke begynder at vågne 4 gange om natten for at få bryst. Hvis det handler om at hun i øjeblikket har behov for brystet og hvis hun ikke får det så græder hun ulykkelig og får hun det, så falder hun i søvn på et øjeblik.. ja så ville jeg vælge at give hende brystet. Jeg synes ikke det er nu I skal kæmpe denne kamp - simpelthen på grund af hendes alder.
Det vil være passende med 3 amninger i løbet af dagen: Morgen, eftermiddag og aften eller evt. morgen, aften og sen aften. Når hun bliver 9-10 måneder så nedsættes amningen til 2 gange dagligt endten morgen og aften eller aften og sen aften.
Måden at gøre det på vil ofte være at fjerne amningen før søvn om dagen så I lærer jeres datter at kunne falde i søvn uafhængigt af brystet. Når hun kan det om dagen, så er det lettere for hende også at lære det om aftenen og så er det lettere for far at komme på banen.
Mit råd er altså at I ikke kæmper en kamp om aftenen, men forsøger en rutineændring hvor hun om dagen ikke skal falde i søvn ved brystet, for derefter at udnytte denne rutine om aftenen også.
Jeg synes forøvrigt at det ville være en rigtig god idé at forsøge at få hende til at sove i egen seng, så far kan få sin seng tilbage:o)
Det er rigtig omsorgsfuldt og dejligt at læse om det I gør hos jer, men det er vigtigt at det ikke bliver styrende for jeres hverdag og jeg synes faktisk det er synd for far at han skal sove i stuen... Så prøv at amme hende, putte hende i seng, - lad far putte, og græder hun igen, så lad mor gå ind, evt. amme igen og så lade hende sove i sin egen seng. Sid evt. hos hende, kærtegn hende blidt, lad hende evt. finde roen på maven eller på siden, berolige hende med kærtegn og på den måde lade hende vide at I er der.
Håber dette giver mening, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske