Svar: Poden med på ferie
11. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Rikke
Dejligt med en ferie og det lyder som om I allerede har gjort jer mange gode overvejelser:o)
Der er ikke regler for badevandstemperatur, når man er på ferie, det er en fornemmelse. En dreng på 10 måneder får det varmt ligesom os andre og nogle gange er den rareste måde at blive kølet af på at komme med i poolen, så naturligvis skal han det. Alt efter hvor varmt/koldt det er, må I så vurdere hvorlænge han skal være i.
Det kan være en udmærket idé med en balje også hvis I tænker at han så kan sidde lidt mere ved siden af jer, være mere i skyggen osv. og samtidig have det sjovt med vand. Det vil også være helt okay. Men en pool er også fint - her bager solen dog ofte meget direkte på og så er en dragt jo god:o)
Han skal tilbydes noget at drikke hyppigt og det vil være en god idé at have en drikkedunk til ham (f.eks. en kildevandsflaske) som rummer ½ liter, så har du nogenlunde styr på hvor meget der glider ned. Han skal nok have 1-1½ liter dagligt...
Vand skal være fra flaske, købt vand, så I er sikre på at det er fri for bakterier. Pas derfor også på med isterninger og frugt, salat og lignende som er skyllet i vand. I skal være sikre på at der er bruge flaskevand til rengøringen. Ellers er det altid bedst at købe frugt med skræl på til børn og det er også godt til at sikre dem lidt væske. Det kan være f.eks. melon, ananas, banan, appelsin, kiwi og lignende og han må få det hele.
Vælg mælk af typen sødmælk og giv ham mme ved siden af som I tager med hjemmefra. I kan sandsynligvis godt købe babymad på stedet, men I skal være forberedt på at det smager meget anderledes end herhjemme også selvom det f.eks. er produceret af Nestle og ligner et tilsvarende dansk produkt. De industrieller produkter er tilpasset det forbrugerne gerne vil have i de forskellige lande og derfor er der forskel på smag, hvor sødt det er osv. Men I kan naturligvis sagtens give ham det.
Jeg tænker dog at han i en alder af 10 måneder vil kunne spise stort set som I andre. Nu skriver du ikke hvordan I skal bo, men hvis I skal bo i lejlighed, så vil I jo f.eks. selv kunne tage lidt havregryn med og lave havregrød dernede. Ellers vil I kunne købe yoghurt på stedet, som han kan få. Han vil også kunne få brød og man kan få dejligt brød til børn i de fleste lande. Han kan få frugt og grøntsager som I andre spiser og hvis I skal bo et sted hvor de er vandt til at der kommer familier med børn, så vil det ikke være noget problem.
Til flyveturen plejer jeg at anbefale at man sørger for at barnet kan få noget at drikke under landing og når man letter. Det at drikke hjælper på trykudligningen i øret. Det kan være at give en flaske med mælk, at amme (hvis du stadig gør det?), eller måske købe en lille brikjuice i dagens anledning, som han så kan drikke af sugerør.... det er jo lidt en fest og så er opmærksomheden også på det.
Generelt er det godt at give barnet nogle små overraskelser på vejen. Det kan være en god idé at lave nogle små pakker hjemmefra, hvor der så både kan gå lidt tid med at pakke dem op og tid med at studere dem, når de er åbne. Det kunne f.eks. være en lille rosinpakke der var pakket ind, eller en mandarin.
Det kan også være en god idé at tage en tegnetavle eller lignende med, hvor man kan sidde og tegne og lave noget sammen, men hvor man ikke får tusser i hele flyvemaskinen... Noget nyt som er småt og praktisk og som holder interessen lidt mere end 2 minutter:o)
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god rejse, når I når så langt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske