Svar: Sker der noget med børns søvn omkring 7 mdr.?
11. juni 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Dorthe
Det lyder som om at Yasmina er rigtig godt med motorisk (og dejligt at høre at sundhedsplejersken har rost din datter, det ved jeg jo at hun ikke altid har gjort tidligere:o) og jeg tænker at det naturligt spiller ind på hendes nattesøvn.
Måske er hun allerede ved at komme lidt ind i separationsfasen, hvilket hun også har vist tegn til tidligere og børn i denne fase sover ofte meget uroligt. Hun oplever så meget nu at hun også drømmer mere og samtidig har hun et enormt stort tryghedsbehov der betyder at hun pylrer mere, er mere tryghedssøgende - morsyg er der nogen der kalder det og det hører naturligt alderen til.
Derudover så betyder hendes motoriske udvikling at hun har en fysisk uro i kroppen og simpelthen har svært ved at ligge stille. Hun får sig hurtigt lagt i en stilling, hvor hun ikke selv kan komme tilbage fra og derfor ligger dårligt og så vågner hun op og har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen og komme videre i søvnen.
Om dagen vil hun på en gang rigtig gerne følge med i verden omkring sig og vil ligesom ikke gå glip af noget. Hun skal have det hele med og derfor er det svært at overgive sig til søvnen her.
Det din datter gør i øjeblikket er således helt naturligt for hendes alder:o) Det er en fase og du skal bare blive ved med at gøre som du gør - være rolig, omsorgsfuld, vise hende at du er der og at hun roligt kan lægge sig til at sove. Hjælpe hende med at få ro når hun har behov for det og samtidig give hende de stimuli hun også beder om.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske