Brev:
Vil ingenting spise, ej heller sove
11. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Vil ingenting spise, ej heller sove
Hej Helen
Jeg skriver fordi min datter Silja på 9½ mdr. stort set ingenting vil spise. Jeg må hellere begynde fra begyndelsen, så du får alle detaljer med.
Silja blev, fordi hun er dobbelt disponibel for allergi, ikke introduceret for skemad før hun var 6 måneder. Indtil da var hun blevet fuldammet, hvilket fra starten havde fungeret godt. Vi startede op med majs, ris og hirsegrød, og det gik meget langsomt… Hirsegrød med æblemos blev det der gled nemmest ned og langsomt nåede vi op på 1 dl.
Løbende er hun blevet introduceret for kartoffel og grøntsagsmos, øllebrød, havregrød, 3-kornsgrød, kød, brød osv. Det er stort set alt sammen hjemmelavet, men på det sidste har jeg, meget mod min overbevisning, overgivet mig og forsøgt pulver-øllebrød og grød, samt frugtmos på glas for at se om hun ville spise det – det vil hun ikke.
Da hun var 8 mdr. vejede hun 8 kg og målte 70 cm, nu vejer hun ca. 8,1 eller 8,2. Ved fødslen vejede hun 3 kg og målte 49 cm. Så hun har aldrig været nogen ”basse”, men hun er glad og livlig og kravler rundt og laver ulykker.
Da det gik bedst spiste hun i gennemsnit ca. 1 dl 3-kornsgrød med frugtmos til morgen, ca. 1 dl kartoffel og grøntsagsmos af og til med lidt kød eller sovs til middag og ca. 170 g øllebrød til aften. Det er nu ca. 14 dage siden… Og nu går det bare ned af bakke igen, hun spiser mindre og mindre hver dag.
Det er en kamp at give hende mad. Hun bliver hysterisk og skriger og græder, så snart vi sætter os ved bordet og jeg tager skeen – uanset hvad der er på! Derfor tror jeg ikke på at det er fordi hun ikke kan lide det, jeg mener; noget må hun da kunne lide!
I lang tid har hun været nogenlunde glad for sin øllebrød til aften, og det var det eneste vi kunne være bare lidt sikre på, hun ville spise, men det er også slut nu.
I går spiste hun knap 100 g. øllebrød, 5 - 10 mundfulde grød, ca. ½ dl kartoffelmos, 5 – 10 små bidder kogt mango og 1/3 Ostehaps – I ALT - HELE dagen! Hun bliver som regel ammet kl. ca. 12 og 18 – jeg ved ikke hvor meget mælk hun får ved mig om dagen, for ofte falder hun i søvn ved brystet næsten med det samme, og af og til har hun slet ikke tid til at ligge stille til det. Jeg har overvejet at lade være med at amme om dagen, men jeg vil jo også godt have hun får bare lidt ned i maven, så hun har mulighed for at sove ordentligt og nok i løbet af dagen.
Hun får som regel 2 – 2 ¼ dl Allomin 2 til sin øllebrød på en dag, foruden den Allomin der er i grød og øllebrød
– men den har jo været varmet op (kogt kortvarigt) så jeg ved ikke hvor meget næring / vitaminer og jern der er deri?
Derudover drikker hun nok ca. 3 dl vand om dagen i glas – det vil hun gerne. Hun er ofte rigtig hård i maven, og jeg er derfor nødt til at give hende Laktulose. Selvom hun får 10 ml. dagligt fungerer hendes mave kun lige – og det på trods af at jeg nu i snart 14 dage ikke har givet hende jern-dråber.
Hvor slemt er det at hun ikke får jerndråber? Jeg ammer jo en del stadigvæk, og jeg tager jernpiller – har det nogen betydning for mælkens indhold af jern?
Silja har afføring 2, af og til 3 gange dagligt, af OK konsistens – om morgenen er det dog ofte ret fast / knoldet. Pga. Laktulosen er hun nu ikke længere ked af det, når hun skal af med afføring – hun presser meget, men græder, sveder og jamrer ikke mere som hun gjorde før.
Laktulosen kan hun selvfølgelig heller ikke lide, så den er jeg nødt til at give hende med sprøjte, imens hun ligger på gulvet mellem mine ben, med armene fikseret under mine ben og hyler og vrider sig. Det samme er galt med børstningen af hendes (heldigvis kun 2) tænder. Hun vil IKKE åbne munden, og vi kan kun børste dem hvis vi holder hende fast og bruger magt, og selv da er det svært. På en måde er det vel ikke noget at sige til, at hun ikke vil spise, når hun flere gange om dagen bliver tvunget til at få noget i munden med magt.
Men hvad skal jeg gøre?
Tænderne er jeg holdt op med at børste, for jeg kan simpelthen ikke holde ud at lave de overgreb på min lille pige – selvom det er til hendes eget bedste.
Jeg bliver så ked af det og desværre også af og til rigtig gal på Silja, når hun slet ikke vil smage på maden. Jeg må indrømme, at jeg har skældt ud og råbt højt, selvom jeg godt ved, at hun ikke forstår og bare bliver ked af det og bange. Men jeg er bare SÅ ked af det og FRUSTRERET – ikke at det er nogen undskyldning for at blive sur. Nu er jeg fast besluttet på ikke at blive gal, men Silja kan garanteret mærke min angst og nervøsitet ved måltiderne, selvom jeg forsøger at skjule det. Jeg føler mig meget utilstrækkelig som mor – føler det hele er min skyld og skyldes fejl, jeg har begået i forhold til hendes ”opdragelse” / pleje.
Det er MEGET frustrerende for os alle sammen, når hele dagen handler om Siljas næste måltid. Jeg ved, vi skal lade være med at fokusere så meget på det – men det er så svært. Vi vil hende jo det bedste, og det er jo ikke at gå sulten rundt hele tiden. Og jeg tror hun ér sulten for midt i alt gråden åbner hun munden stort og hapser skeen med øllebrød – men kun 5-6 gange, så vil hun ikke mere og hendes mund bliver en tynd streg, uanset hvor meget vi leger, pjatter, synger og laver fis – hvilket jeg heller ikke synes, kan være rigtigt vi skal gøre – men på den anden side vil vi bare så gerne have hende til at spise…
Jeg føler vi har prøvet ALT – ALT slags mad serveret på alle måder og alle tidspunkter; at hun spiser så snart hun står op, spiser alene, sammen med os, vores mad, på skødet, i høj stol, koldt mad, varmt mad, tykt, tyndt, med fingre, gaffel, ske – INTET hjælper og hun spiser bare mindre og mindre og bliver hurtigere og hurtigere ked af det til måltiderne…
Hun er ikke så god til at spise selv – fordi hun ikke vil øve sig - hun vil oftest slet ikke forsøge at putte små bidder brød eller frugt i munden men sidder bare og leger med det og smider det på gulvet. Vi roser hende selvfølgelig, når hun så endelig får noget puttet i munden. Heller ikke ”Skorper” og andet er hun meget for at sutte på, hvorimod legetøj osv. slet ikke er noget problem at få i munden. Hun kan tilsyneladende også få selv den mindste krumme galt i halsen og er en evighed om at tygge og sluge en lille bitte bid bondebrød, selvom den er opblødt i mælk. Generelt er hun vel temmelig bagud rent mad mæssigt i forhold til, at hun er godt 9 mdr.
Hun burde vel stort set kunne spise som os nu eller hvad?
– selvfølgelig i passende stykker (most / hakket / skåret ud). Vi har overvejet at tilbyde hende mad evt. nøde hende lidt, og hvis hun siger nej så stoppe med det samme og så ikke give hende noget igen før næste måltid. Altså at vi bestemmer hvad hun spiser, og hvornår dvs. kun til måltiderne, og hun så bestemmer om hun spiser og hvor meget.
Men er hun for lille til at forstå, at hvis hun ikke spiser nu, så skal hun vente længe før hun igen bliver tilbudt?
Jeg ved jo, hun trives, når hun er så livlig, som hun er, men hvor længe? På et tidspunkt ændres det vel, hvis hun ikke begynder at spise mere… Jeg synes faktisk hun alt for ofte er ked af det, og ikke rigtig vil noget som helst…
Silja er, og har altid været, mors pige – hun er MEGET mor-syg, og har været bange for alle andre end mig og hendes far fra hun var ca. 3-4 mdr. Hun er nu begyndt at tø lidt op overfor nærmeste familie, men hænger stadig meget på mig. Jeg kan ikke gå 2 meter væk fra hende når hun sidder og leger, uden at hun græder hysteriskt med det samme og vil op. Det har i en kort periode været lidt bedre, men nu er det helt galt igen – hun er MEGET pjevset, klynkende og hængene. Så jeg kan knap nok få lavet mad til hende og mig i løbet af dagen og da slet ikke få lavet noget husligt arbejde. Det skal alt sammen gøres, når hun sover ude i barnevognen – i ca. 1½ time.
Hvad kan vi gøre for at dét bliver bare lidt bedre?
Søvnen har fra starten også været et stort problem. Jeg har gået med hende på armen i timevis da hun var lille. for at få hende til at sove – nogle gange helt til kl. 2 om natten. En del af problemet var, at jeg ikke kunne lægge hende fra mig, når hun var faldet i søvn, uden at hun vågnede og græd.
På et tidspunkt fandt jeg ud af, at jeg kunne amme hende i søvn, imens vi begge lå i min seng og det har virket ca. siden jul måske, men med det resultat, at hun sover i vores seng – efterhånden til stor irritation for især hendes far. Jeg føler mig tryg ved at have hende der og ved ikke, om jeg er klar til at lave om på det – især fordi det gør alting meget nemmere, når hun stadig vågner mange gange i løbet af natten og skal have sut eller bryst. For tiden er det ca. 2-4 gange i løbet af en nat hun bliver ammet – og det er tit det ENESTE der virker for at stoppe hendes gråd – sutten duer heller ikke. Men det er meget forskelligt hvordan nætterne er.
Et andet problem ved at hun sover sammen med os, er at hun så går i seng på samme tid som os, dvs. kl. ca. 22 – 23 tiden. Jeg vækker hende så som regel ved 9 tiden næste morgen. Hun spiser så først morgenmad kl. ca. 10.30, middagsmad ca. kl. 15 og aftensmad ca. kl. 21. Og hun bliver puttet ude i barnevognen kl. ca. 12 -12.30 tiden og igen ved 18 – 18.30 tiden. Og det er jo en HELT forkert døgnrytme at have!
Både søvn og spisemønster bekymrer mig meget – især fordi jeg om 2½ mdr. skal begynde at arbejde igen og Silja skal i dagpleje, og så kan den døgnrytme jo slet ikke fungere…
Men hvad pokker gør vi???
Det hele føles som en ond cirkel hvor mad påvirker søvn og omvendt, på grund af en eller anden fejl, jeg har begået, og nu ikke ved hvordan jeg skal rette op på igen.
HJÆLP! Hjælp mig hurtigt inden jeg bliver tosset af frustration!
En tilfældig dag:
Vækket kl. 8.50
Tilbudt hirsegrød med æblemos kl. 10.30 – blev hysterisk
Øllebrød ca. 6-7 mundfulde kl. ca. 11
Ammet ca. 11.55
Sovet 12.15 – 14.30 (vågen – sut + trillet med kl. ca. 13.40)
2 små bidder bondebrød kl. ca. 15 – blev hysterisk
1 mundfuld havregrød kl. ca. 17.15
Små kogte bidder æble kl. ca. 17.50
Ammet ca. 18.10
Sovet 18.35 – 19.45 (vågen – sut + trillet med ca. 18.25)
Ca. 130 g. øllebrød kl. ca. 21
Ammet i søvn kl. ca. 23.30
Rigtig ked af det kl. ca. 1.10 – vugget i søvn
Ammet ca. kl. 2.20 og 5.45
Små-klynket + sut flere gange fra kl. ca. 6.30
Vækket kl. ca. 8.55
Det blev et meget langt brev og sikkert ret rodet også! Det undskylder jeg…
Håber meget på snarligt råd.
På forhånd mange tak.
Med venlig hilsen
Christina