Svar: Vil ingenting spise, ej heller sove
11. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Christina
Der er rigtig mange ting som spiller ind på børns appetit og lyst til at spise i det hele taget og du nævner selv flere ting i det du skriver. Jeg kan se ud af dit brev at du allerede har gjort dig mange overvejelser og jeg vil prøve at dele lidt af mine tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra:o)
Min første tanke er at Silja nu er så gammel at hun så vidt muligt skal have samme mad som jer. Hun skal ikke længere mades med ske - grøden med ske kan hun få om morgenen så dagen er startet med et godt måltid, men i løbet af dagen skal hun have mad som skal tygges, mad hun skal arbejde med at spise.
Derudover skal hun have mad, som giver hende nye smagsoplevelser og hun skal opleve at få det samme som hun ser i at I spiser. Hvis I så får noget en dag som ikke er for hende, eller I er på tur eller lignende, så er det helt okay at I køber et glas med mad til hende. Men det skal være mad som passer til hendes alder.
Hun skal have pasta med kødsovs, boller i karry, laks og spinat, flødekartofler og frikadeller.. mange af de lidt mere gammeldagsretter er faktisk rigtig gode til børn og hun kan sagtens spise det.
For at give appetit er det dog også nødvendigt at du trapper amningen voldsomt ned. Jeg kan godt fornemme ud af dit brev at du tænker "et eller andet skal hun jo have" og samtidig giver amningen dig sandsynligvis også en god følelse fordi brystet får Silja til at slappe af og du kan trøste hende på denne måde. Det er en vigtig følelse for at føle sig som en god mor - at man kan trøste sit barn. Det forstår jeg godt.
Men man er også en god mor på mange andre punkter og det er meget vigtigt at du her gør dig klart at amningen er nødt til at blive trappet ned, hvis Silja skal spise anden mad. Sålænge hun drikker mælk hos dig om natten, så spiser hun ikke om dagen og sålænge hun ikke spiser om dagen, så vil hun bede om mælk om natten. Det bliver derfor nogle hårde dage (nætter) for jer, når du beslutter jer for at stoppe natamning.
Måske bliver du nødt til at stoppe amningen helt, det må tiden vise. I forhold til allergiproblemerne, så tænker jeg dog at det vil være fint, hvis du fortsat kan amme - men kun 2 gange dagligt - tidlig morgen vil jeg acceptere og så om aftenen, når hun skal sove. Så kræver I heller ikke at hun skal sove hele natten uden mælk:o)
Samtidig er det nødvendigt at I vælger at sige at nu skal der ske en ændring rent tidsmæssigt og det er kun jer der kender klokken og derfor er det jer som sætter rammerne for hvordan Silja skal sove.
Hvis man har det godt med at hun sover sent og sover længe, så er det jo godt, men det lyder ikke som om I har det godt med det og derfor må I ændre på det og der er kun jer til det:o) I kan ikke regne med at Silja ændrer vaner.
Hun skal derfor vækkes tidligere, I skal stå op og dagen skal begynde med en portion grød allerede kl. 08. En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 8: Havregrød eller øllebrød med mælk, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, lidt ost, evt. lidt marmelade. En ½ banan eller anden frugt. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 10 og sover her ca 1 time, max 1½.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden som godt kogte pastaskruer, frikadelle, kylling osv. Hvis du mener at hun har brug for noget som mætter lidt mere end dette og hun vil acceptere en ske, så kan du give hende lidt grøntsagsmos ved siden af. Det kunne være lidt fra et glas du køber - men det skal være mad på glas til børn fra 9 måneder. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13, kan få en kop med lidt lun mælk at sove på, hvis hun virker til at have behov for det. Må her gerne sove et par timer.
Eftermiddag 15.30: En lille portion tykmælk med lidt frugtmos, friske bær (hindbær, jordbær) eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør. Vand af kop
Aften 18: Udgangspunktet er jeres mad. Giv hende grøntsager med sovs, mos f.eks. kartofler eller ris sammen med lidt sovs og hjælp hende med at spise dette med ske eller gaffel, kød, pastaskruer osv kan hun spise med fingrene. Forsøg at læse hende, hvis hun gerne vil selv, så lad hende forsøge sig, hvis hun gerne vil have hjælp så hjælp hende:o)
Giv hende lidt frugtmos eller frugtgrød med mælk til dessert.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23: Du kan vælge at amme her og så springe amningen kl 06 over i stedet. Du kan også give lidt mælk af en kop her som overgang og ellers er det vand hun skal have.
Jeres datter skal have madro, I skal servere lidt foran hende og lad hende gå igang. Hvis I følger ovenstående plan så har hun masser af mulighed for at spise i løbet af dagen. Men det er vigtigt at hun ikke fyldes op med mælk, hvis hun ikke spiser, for så får I ikke ændret på tingene. Hvis hun ikke vil have noget af det, så må hun altså ned fra bordet og så går der jo ikke lang tid så er der en ny chance for at spise igen - hun kommer således ikke til at lide nød.
Du kan godt give allomin til grøden og det bevarer også vitaminer og jern selvom det varmes med op. Det er okay.
Med hensyn til hårdmave så er det meget vigtigt at du sørger for at holde gang i hendes mave og så må du øge hende i laktulose. Hvis maven ikke fungere så spiser hun heller ikke, så det er alfa omega. Du kan tale med lægen om at få noget andet end laktulose, men umiddelbart så tænker jeg at hendes mave vil gå igang hvis hun begynder at spise mere sufficient. Tingene hænger jo sammen.
Tænderne bør børstes hverdag, især fordi hun ammes så meget og også får laktulose. Det er rent sukker og det lægger sig omkring hendes tænder og ødelægger dem rent ud sagt. Børn får simpelthen sorte tænder, hvis de ikke børstes! Kan far ikke tage over - han forbindes måske ikke med tandbørstning. Kan I ikke finde en alternativ måde at gøre det på, kunne hun ligge ned i stedet, sidde op på badeværelsesbordet og se sig selv i spejlet imens, forsøge med en elektrisk tandbørste eller lignende. Fantasi må der til:o)
Jeg kan godt forstå at du føler dig utilstrækkelig. Det er en helt naturlig følelse som opstår når man ved hvor vigtigt noget er og ens barn så gør lige modsat.. Det tror jeg alle mødre har prøvet og tro mig du vokser med opgaven.
At lukke munden samme til en tynd streg er Siljas eneste måde at vise egen vilje på, det er kun her hun er i stand til at trumfe igennem og vise "jeg er mig selv". Du kan tvinge hende til at få jakke på ved at holde hende, du kan tvinge hende til at blive skiftet og få en ren ble osv. fordi du er stærkere end hende, - men du kan ikke tvinge hende til at spise. Og lykkes det dig at få presset maden ind i munden på hende, så kan du ikke tvinge hende til at synke det og du kan risikere at hun spytter det hele ud i hovedet på dig. Og sådan er det og det må du acceptere.
Når du accepterer det og forstå at Silja er sin egen, så vil du måske også lettere kunne acceptere at give hende en tallerken, lade hende gå igang og hvis hun så ikke spiser særlig meget, så må det være sådan. Det er ikke nogen god idé at gøre det til en magtkamp, for det er en kamp som I begge taber:o)
Silja vil ikke kunne forstå at hun bliver tilbudt noget andet senere, hvis hun ikke spiser nu, men du ved det og det må så give dig en ro i sjælen om at hun jo ikke dør af sult og hun lyder jo til at være fin i højde og vægt og godt igang udviklingsmæssigt og derfor lyder det ikke som om at hun mangler noget:o)
Silja skal ud af soveværelset og hun skal sove i sin egen seng. Det er nødvendigt for at du kan få stoppet amningen om natten. Så længe hun ligger ved siden af dig, så er det det stort tag-selv-bord og den mulighed skal væk. Hun skal puttes på eget værelse. Jeg vil godt gå med til at du lægger dig om ammer hende i jeres seng og så flytter hende over i hendes egen seng efterfølgende, men så bliver hun på eget værelse indtil næste morgen kl. 05-06, hvor hun så kommer ind og bliver ammet hos mor og får lov til at sove videre til kl. er lidt i 8.
Far skal så i stedet tage over om natten. Han kan give Silja alt andet end bryst, han kan lægge sig med hende, kærtegne hende blidt, berolige osv. han kan det hele - bare ikke amme og sådan må det være.
Du har fuldstændig ret i at det hele er en stor ond cirkel men der er kun jer forældre til at bryde den og selvom det er svært så er det vigtigt at I gør det, fordi det lyder som om at I alle tre har det rigtig skidt med den måde det fungerer på (eller ikke fungerer) nu.
Jeg håber at ovenstående giver jer det skub der skal til for at komme videre. Tro mig det kan godt lade sig gøre:o) Rigtig meget held og lykke med projektet 'sov igennem og spis':o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske