Brev:
Ny søvnrytme?
11. juni 2007
Alder:
10 mdr.
Ny søvnrytme?
Kære Helen
Jeg har brugt din brevkasse meget til at suge erfaringer til mig og synes du har hjertet på rette sted, når du rådgiver! Nu er det blevet min tur til at spørge…
Hvor skal jeg starte? Jeg er bare så ked af, at jeg ikke kan få lov til at lade min snart 11 mdr. gamle datter følge sin egen søvnrytme og bliver mere og mere træt af den firkantede dagpleje. Vi er glade for vores DP, hun er meget erfaren og strør om sig med kælenavne til sine unger. Hun er forstående, men holder fast i, at vores datter skal følge denne rutine:
Kl 9 starter alle aktiviteter, så her skal hun senest afleveres, vågen og klar til at opleve. Kl 12 sover de til middag. Jeg henter hende hver dag kl 15. Sådan har det været siden hun startede, kun 6 mdr. gammel. Det har derfor været ét langt kompromis, som handlede om, at hun skulle følge de lidt ældre børns daglige rytme med leg, frokost og lur. Det har fungeret i perioder, hvor hun fik en kort morgenlur, middagslur og en eftermiddags-powernap.
I weekenderne har hun fået lov til at sove efter sin egen rytme og har gennem de sidste mange måneder været god til at regulere lurenes længde, så hun fik 3-4 timer om dagen og sov ca. 10 timer om natten. Hun sagde selv ’til’, da hun ikke længere havde brug for powernappen: hun protesterede over putningen kl 20, og da vi fjernede luren, var hun igen nem at putte og begyndte at sove igennem til kl 6 næste morgen – hurra!
Men nu er der gået ged i det. Det er min fornemmelse at hun har brug for en anden søvnrytme og nu kan holde sig vågen længere. Morgenluren er f.eks. ikke altid populær – hun er ikke træt nok, men kan på den anden side ikke holde den kørende til kl 12. Jeg har længe været træt af den morgenstress, som daplejens rytme giver os. Jeg vugger hende i søvn/kører en tur ved 8-tiden og afleverer hende kl 9 eller sovende i barnevognen ca 8.30. Hun har altså de sidste mange måneder fået 30-45 min formiddagslur, og jeg hader bare at vække hende. Hun ligger der og sover så tungt og godt.
I weekenderne sover hun mere i retning af de dagsplaner du plejer at foreslå, og jeg nyder at give hende lov til at sove som hun har brug for. Den sidste uge har DP fortalt, at min datter gerne vil strække tidspunktet for middagsluren og allerede vågner igen kl 14. DP er meget imod at hun skal sove forskudt og har allerede kommenteret det…
Før snuppede hun 2½ time mellem 12 og 15 - det fungerede super i et par måneder, men nu står vi altså med en pige, der kun får ca 2-2½ times søvn om dagen, er træt kl 19 – og nu er begyndt at vågne kl 5 om morgenen. Vores gamle rytme med putning kl 20 og opvågning kl 6 er vigtig for os, fordi far først kommer hjem kl 19. Det betyder nu, at han stort set ikke ser sin datter, at vi ikke kan spise sammen og at jeg står med det hele selv – speciel aftensmad til hende, bad, nattøj, tandbørstning og putte. Det er da træls og jeg er især ked af, at hun ikke kan spise sammen med os, hvis den her rytme fortsætter.
For mig handler det her om, at jeg kan mærke min datters behov for fleksibilitet i overgangsperioden, måske nogle forsøg med andre sovetider, men den fleksibilitet er der bare ikke i dagplejen. Det jeg har brug for at høre fra dig er, hvordan sådan en søvn-overgangsfase fra 2 til 1 lur (det er det jeg gætter på det handler om) typisk forløber og hvordan man kan gribe den an. Hvad synes du jeg kan kræve af min DP? Jeg vil gerne høre dine tanker, så jeg kan tale med min DP om det, for nu synes jeg det er dagplejens tur til at indrette sig lidt efter min datters behov – ikke omvendt!
Med venlig hilsen
en frustreret mor