Svar: Ny søvnrytme?
11. juni 2007
Alder:
10 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev og jeg kan godt forstå at du er frustreret. Det er ikke rart at have fornemmelsen af at ens barn skal puttes ind i en kasse, som ikke passer og som tilsyneladende derfor ikke er til barnets bedste. Vi ønsker jo alle det bedste for vores børn:o)
Fleksibilitet må der til og når det er sagt, så tænker jeg også at der naturligvis er flere børn jeres dagplejer skal tage sig af og være fleksibel omkring og derfor er det vigtigt hvis dagligdagen skal fungere nogenlunde, at børnene spiser og sover på nogenlunde samme tid. Man skal dog ikke være rigid og jeg tænker at det da må være muligt at finde en løsning, som passer jer alle.
Jeg kan godt se at det er rart for dagplejer at få børnene inden kl. 9, da hun herefter så frit kan planlægge dagen. De fleste dagplejere har jo forskellige aktiviteter de går til og går f.eks. også i legestue. For at børnene kan deltage i disse aktiviteter er det derfor vigtigt at de er der inden kl 9.
Men - i den forbindelse tænker jeg også at de vel ikke skal noget hver dag og derfor behøver du vel ikke at aflevere din datter tidligt og opleve morgenstress, hvis dagplejen 'bare' er hjemme med børnene? Og skal de i legestue en dag og du har mulighed for det, så kunne du vel aftale at du afleverede din datter i legestuen og ikke hos dagplejer?
Med hensyn til overgangen til 1 lur, så er de fleste børn faktisk mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med en lur dagligt. Der er naturligvis også børn som godt kan nøjes med den lidt længere middagslur allerede når de er 10 måneder, men som sagt er de fleste altså mellem 12-18 måneder. Det er derfor meget vigtigt at vurdere hvad der er jeres datters behov og hvad der er dagplejens behov og jeg tænker som du at I er nødt til at sætte jer og tale om det og finde en løsning som I alle kan leve med.
Hvis du synes det er svært at komme igennem med dine ønsker omkring søvnvaner i forhold til din lille pige, så kunne du jo overveje om I skulle bede om et møde, hvor også den tilsynsførende pædagog deltog. Jeg har jo indtryk af at I er rigtig glade for dagplejen og det skal I naturligvis fortælle, det er vigtigt at hun oplevet at I sætter pris på det arbejde hun gør og at I føler jer trygge ved at aflevere jeres datter - det er jo rigtig vigtigt. Men I skal naturligvis også fortælle at I netop derfor blive ked af det, når I oplever at jeres datter skal sove på nogle tidspunkter som ikke passer ind i hendes rytme og at det går ud over jeres samvær derhjemme.
Jeg håber at ovenstånde hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske