Brev:
Opdragelse og trods
11. juni 2007
Alder:
5 år
Opdragelse og trods
Hej Helen
Jeg er mor til 2 drenge på 9 og 5 år. Mit problem er omkring ham på 5 år. Han har altid været en meget aktiv dreng, der aldrig har været lige så "nem" som sin storbror.. Han er meget egenrådig og vil kun det han selv vil, hvad enten det drejer sig om tøj på, børste tænder, bad, sengetid eller hvad det nu måtte være.. Han søger konstant grænser og bliver gal og ked af det når han ikke får sin vilje. Han vil gerne bestemme alt og kan ikke rigtig acceptere når det ikke sker.
Samtidig er han også en kærlig dreng der er omsorgsfuld over for andre, men jeg føler at det oftere og oftere er den anden side der kommer frem. Han har også haft problemer med de andre børn i børnehaven, da han absolut vil bestemme alting og det bliver de andre børn jo trætte af. Så jeg har været i dialog med børnehaven men det førte ikke rigtig til noget, men har indtrykket af at det går fint deroppe nu, men så er det til gengæld slemt herhjemme.
Jeg elsker min sønner og sørge for at de får det at vide hver eneste dag, men samtidig prøver jeg at lære dem at der er grænser og regler som skal overholdes. Men min 5 årige er meget trodsig....
Jeg er skilt fra drengenes far og har været det i 3 år. Han har dem 5 dage hver anden uge.. Han er flyttet sammen med sin nye kæreste nu som ofte har (kan jeg mærke) store problemer med min søn. Jeg er selv flyttet sammen med min kæreste for 3 mdr siden og han gør alt hvad han kan for at hjælpe mig med den daglige opdragelse af drengene, men det er lige som om at ham på 5 ikke vil acceptere at gøre som min kæreste siger, til trods for at de er meget glade for hinanden...
Alt det har selvfølgelig en indflydelse på ham og det sker ofte at han ikke vil op til sin far, men det går sådan nogenlunde når han så er der... Min eks mand har ofte sagt at vores søn er beregnende og meget klog og lige ved hvordan han skal snøre os, dette bliver jeg gal over da jeg ikke mener at en 5 årig er beregnende?
Jeg søger at få nogle råd til, hvordan vi kan tackle ham på den bedst mulige måde, da jeg godt er klar over at han har det skidt på en måde indeni, jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre ved det... Vi har prøvet med alt med aftaler, sendt på værelset, ignoreret ham når han begynder, men intet hjælper rigtig, Vi har mange magtkampe hver dag som tager hårdt på os og også på min store søn.
Jeg håber du har nogle gode råd til mig...
Hilsen en bekymret mor...