Brev:
Vil slet ikke sidde
12. juni 2007
Alder:
6 mdr.
Vil slet ikke sidde
Kære Helen Lyng Hansen
Jeg skriver til dig med 2 problemer, jeg synes vi har med vores datter på 6 måneder.
I al den tid jeg kan huske, har hun ikke villet sidde hos os. Og her taler vi aldrig. Altså hverken når vi holder hende lidt frem eller tilbagelænet mod os - kort sagt: der er ingen position hun ønsker at sidde i. Hun bliver straks utilfreds og hvis vi ikke ændrer stilling græder hun.
Dette har vi betragtet som om hun ikke ønsker den type kontakt med os, hvilket vi har arbejdet på at acceptere. Derfor går og står vi med hende eller ligger hende ved siden af os og nusser hende meget på puslebordet.
Nu hvor hun skal til at lære at sidde bliver det tydeligt, at det ikke kun er hos os hun ikke vil sidde. Når jeg sidder med hende mellem benene på gulvet eller trækker hende op i siddende position på puslebordet bliver hun straks sur og irriteret. Kan finde på at kaste sig tilbage.
Ellers virker hun stærk og vital. Ruller hele tiden om på maven, ligger meget højt på armene og får presset sig fremad på gulvet. Hun vil også meget gerne stå. Ligeledes er den "mentale" kontakt meget god. Fin og længevarende øjenkontakt med os og venner og familie. Meget ekspressiv mimik og mange smil og lyde. Reagerer meget på alle ting. Hun var lille ved fødslen 2500 og 47 cm. Ikke for tidligt født andet end 10 dage. Ved 5. mdr. vejede hun 6400 og var 62,5 lang. Stadig lille men god vækst.
Det gør livet meget besværligt at hun ikke vil sidde hos os herhjemme og ude. Ideen om at sidde med hende, når man er på besøg kan vi godt glemme. Enten skal vi stå med hende eller hun skal ligge.
En anden ting er at, hun aldrig vil bæres af andre. Og igen mener jeg aldrig. Og sådan har det været lige siden hun var 3 mdr. Det er ikke sådan, at jeg straks rækker hende til fremmede - hun får altid lov at se dem an inden. Men lige meget hjælper det.
F.eks har jeg lige haft besøg af mine forældre en hel weekend med overnatning og stadig må de ikke bære hende selv efter at vi trænede hende mange gange. Hun reagerer med det samme med skepsis og går der for længe (1-2 minutter) så græder hun. Det virker slet ikke som om der er nogen positiv udvikling der.
Hun havde kolik frem til 3½ måned.
Er ovenstående noget du har nogle kommentarer eller råd til.
Med venlig hilsen
Helle