Brev:
Min søn slår og bider
12. juni 2007
Alder:
2 år
Min søn slår og bider
Hej Helen
Min søde og ellers så kærlige Emil har altså en rigtig dårlig vane, og det virker som om, det primært er mig, den går ud over. Han slår og bider.
Det sidste sker sjældent, og det sker både i vrede og i kådhed. Nogle gange kan han finde på frustreret at kaste sig frem og ville bide mig i skulderen, hvis jeg nægter ham noget, som han bliver meget vred over. Andre gange kan han komme løbende jublende hen til mig og bide sig fast i min ryg/lår eller andet, han lige kan få fat i.
Det samme sker med at slå. Nogle gange gør han det, hvis han bliver sur over noget, men andre gange kommer det også bare helt umotioveret, at man bare får et ordentligt klask i ansigtet, mens man er ved at lege hyggeligt med ham. Og hvis man først siger, at han skal stoppe med at slå, så får man virkelig tæv, mens han har trods malet i hele ansigtet.
Jeg er derfor lidt forvirret over, hvorfor han gør det - især fordi det overvejende er mig, det går ud over - samtidig med at han generelt altid har været meget, meget morglad. Der er altså ikke nogen af os, der hverken slår ham eller rapper ham over fingrene, og jeg synes generelt vi er meget kærlige og bruger meget energi på at fortælle ham, at vi ikke bliver vrede men kede af det, hvis han f.eks.slår. Så jeg forstår det ikke helt.
Efterhånden er jeg dog ved at være så tålmodig med det, og nu er jeg begyndt at fortælle ham, at "mor bliver sur" og jeg holder fast i hans arm og fortæller, at det er forkert og mor bliver vred og ked af det, fordi det gør ondt.
Men hverken forklaringer eller skæld ud synes at virke. Hvad er det han vil sige med det, og hvordan får vi ham til at stoppe?! Eller er det bare noget "han gør"?
Sommervarme hilsner
Emils mor