Svar: Juniorseng - 17 mdr.
12. juni 2007
Alder:
17 mdr.
Kære Lukas og Emmas mor
Dejligt at høre at Lukas nu ikke er helt så hårdhændet ved sin storesøster, men han er da vist en værre bøllespire og jeg skal love for at der er gang i ham.
Jeg kan derfor godt forstå at du gerne vil have ham til at blive liggende i tremmesengen (så er der lidt styr på det:o)). Normalt anbefaler man dog at skifte til en seng uden tremmer, når barnet begynder at kravle over simpelthen fordi han ikke må kunne komme til skade. Nogle gange viser det sig også at man får et meget mere roligt barn, netop fordi trygheden om at kunne komme ud, gør at barnet faktisk bliver liggende. Garantere det kan jeg dog ikke:o)
Ville det mon være en løsning at du lærte ham at lægge sig ned igen, altså simpelthen lærte ham at "læg dig ned" betyder at han skal lægge sig ned. Sig det til ham stille og roligt hver gang du putter ham og hjælper ham med at blive lagt igen og igen, så du tilsidst vil kunne nøjes med at sige det og han selv gør det. Når børn selv gør og selv kan en handling, så er det min erfaring at det er lettere at få dem til det. De vil jo så gerne selv. Så det hjælper altså på at få ham til at blive i sengen at det ikke er dig, der lægger ham ned hele tiden, men at han selv finder ud af at lægge sig og så gør det.
Samtidig skal han jo så også have den tryghed som han viser tegn til gerne at ville have - det er jo derfor han kravler over, han vil være sammen med jer. En god måde er derfor at opholde sig i rummet hos ham, men uden at give ham for meget opmærksomhed. Det kunne f.eks. være at stille sig med strygejern og strygetøj på værelset, så får du noget fra hånden imens du er tilstede men samtidig uden at give ham den fulde opmærksomhed og så kan du hele tiden huske ham på at han skal lægge sig ned og sove...
Håber det virker for jer, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske