Svar: Urolig søvn - 3 mdr.
12. juni 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev og velkommen til. Dejligt at du nu har lidt overskud til selv at skrive til mig:o)
Det lyder som om at I har haft en rigtig hård start og jeg kan godt sætte mig ind i hvad frustrationer det må have givet dig undervejs. Hvordan har du det egentlig? Er der nogen der tager hånd om dig og er du okay? Hvad med din mand/kæreste - har han det okay og kan I støtte hinanden? Det betyder rigtig meget i en situation som jeres at I har hinanden og forstår at lytte til hinanden og være der for hinanden.
Når man har et forløb som jeres, så kommer hele verden meget hurtigt til at handle om gråd - hvorfor græder hun? er der noget galt med hende, er der noget galt med os og hvad skal vi gøre... Men I må ikke glemme hinanden i alt dette:o) Det er godt at I har været indlagt og har fået hjælp og aflastning på denne måde.
Det er rigtig godt set at jeres problem ligger i hendes manglende søvn for som du skriver "hvis hun en enkelt dag får en god lur, er hun helt anderledes, er glad og spiser godt". Derfor er det søvnen I skal arbejde mere på.
I forhold til hendes alder, så tænker jeg at det er relevant at hun sover 3 gange dagligt, formiddag, middag og eftermiddag. Lad være med at fokusere på hvor længe hun sover, men mere at hun i første omgang skal sove ca 3 gange dagligt. Prøv at kigge lidt på klokken, når du putter hende og ikke kun på om hun viser træthedstegn.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen ml 6-7: Flaske
Formiddag 9.30-10: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12.30-13: Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flaske og powernapper igen lidt
Aften 19: Flaske og puttes til natten
Sen aften 22-23: Flaske
Nat 02-03: Flaske
Denne plan giver ca 7 flasker i døgnet og hun må gerne få hyppigere end dette. Her ligger de med ca 3 timers interval og jeg tænker at det vil være passende for jeres lille datter.
Jeg tænker derudover at I skal holde fokus på at give hende flaske når hun ikke er alt for træt, det skal være så hun fortsat kan koncentrere sig om at spise det. Og om aftenen skal I forsøge at give hende flasken imens hun sover. Hun kan sagtens få flasken kl. 22-23 imens hun sover og så sove videre ligesom hun gør om natten.
Vær opmærksom på at børn på jeres datters alder skifter søvnfase lige efter de 30 minutter og det er sandsynligvis derfor hun vågner. Hun har brug for at I hjælper hende videre i søvnen. Det er lidt ligesom I kender fra jer selv, man er lige ved at sove og så får kroppen et spjæt - vi sover videre men jeres datter vågner og hun bliver forskrækket over det spjæt - hendes mororefleks går igang og hun græder. Når I nu ved at hun vil vågne, så er det en god idé at stå parat med en beroligende hånd, så hun ikke spjætter så voldsomt, evt. en sut eller en finger at holde lidt om.
Derudover så er det rigtig vigtigt at I svøber hende. Det at være tæt pakket i et tæppe gør at hun rent fysisk bliver bedre i stand til at holde sammen på sig selv og derfor også har lettere ved at sove videre.
Du skriver: "Hun skriger kun, når vi putter hende om aftenen, hvor hun kan ligge og rode rundt i op til 3 timer, hun pylrer lidt, fægter rundt med arme og ben, men falder i søvn i løbet af 10 min.....hun vågner igen efter præcis 30 min., og så er der intet, der kan få hende til at falde i søvn igen. Jeg lader hende ofte ligger i op til 2 timer. Og når jeg endelig giver efter og tager hende op, når det nærmer sig spisetid, er hun sur og træt."
Jeg skal lige forstå det rigtigt? Lader du din datter ligge i 2 timer imens hun skriger og fægter med arme og ben eller ligger hun bare og mosler rundt i de timer det nu tager?
Jeg spørger fordi jeg synes det er rigtig lang tid at ligge alene og være ked af det og det synes jeg ikke hun skal. Så må du se stort på putteritualer og vaner og så lade hende ligge på en dynen ved siden af jer i stuen, hvis det er der, der skal til for at få lidt ro. Måske er hun bange for at være alene og kalder fordi hun har brug for trygheden:o) Du beskriver en lille pige som nærmest lyder som om hun falder om af udmattelse om aftenen og det synes jeg er rigtig synd.
Det gør ikke noget at hun ikke sover før kl. 21-23 om aftenen, hvis hun så har det godt. Det er faktisk meget normalt for hendes alder at have en vågenperiode om aftenen, det komme helt an på dagens forløb og hvormeget hun har sovet der. Derfor er det vigtigt at I ikke kommer til at forvente for meget af hende eller kommer til at presse hende ind i et eller andet skema (ved godt at jeg lige selv har sendt jer et:o)) som hun ikke passer ind i. Hun er stadig kun 3 måneder gammel og har rigtig meget brug for nærhed og tryghed.
Det er naturligt at hun protesterer, når hun lægges fra en varm favn ned i en kold seng. Og da hun tager sutteflaske så er det oplagt at lade denne indgå som en del af putteritualet. Det lyder som om at hun falder okay i søvn i løbet af 10 minutter til at begynde med og jeg tænker at du her giver hende flaske. Måske spiser hun ikke det hele og kan så spise lidt mere, når hun vågner igen efter 30 minutter eller måske kan hun nøjes med en sut her. Elevér hendes hovedgærde, så hun kan ligge ned imens du f.eks. giver hende flasken, så hun ikke oplever at blive flyttet.
Sid hos hende, vær der for hende, en beroligende hånd på hendes lille krop. Hun er stadig så lille at I ikke kan forvente bare at lægge hende, sige godnat og så lægger hun sig til at sove. Hun har fortsat brug for hjælp til det:o) Børn skal være meget ældre inden man kan forvente noget andet.
Når I sidder med hende inden hun skal puttes, så se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hold hende svøbt så hun ikke fornemmer skiftet fra favn til seng og giv hende en sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Det er en kærlig og omsorgsfuld måde at gøre det på:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske