Svar: Barselsgang og amning
12. juni 2007
Alder:
20 mdr.
Kære Camilla
Det gør mig ked af det at høre, at en hel mødregruppe har oplevet deres ophold på barselsgangen sådan, og jeg synes faktisk at I skulle sende dem et brev, som fortæller hvordan I har oplevet det. Jeg ved godt at tiden går og jeres børn er ved at være store nu, men der bliver jo født børn hele tiden og jeg tænker at det er et helt relevant emne og en problemstilling som skal diskuteres igennem i sygeplejegruppen på den pågældende afdeling.
Det er ganske bestemt ikke måden at lære at amme på, som udgangspunkt skal mor og barn selv finde ud af det stille og roligt, som du også så fint skriver. Et lille barn har en naturlig evne til at finde brystet og kæmpe sig vej til det og kan faktisk selv hægte sig på, hvis man lader det komme til brystet.
Det er enormt vigtigt at barnet hurtigst muligt efter fødslen kommer op til mor hud mod hud, da netop dette giver barnet mulighed for at søge brystet når det er parat og når man som mor så er opmærksom på sit lille mirakel, så kan man hjælpe det lidt på vej.
Som fagperson og professionel, så bør man som udgangspunkt ikke hæfte barnet til brystet og det er helt uacceptabelt at komme med en udtalelse som "du forstyrrer ham" til en mor og så selv holde barnet... :o(
Når man taler om vejledning i forhold til amning, så lærer man faktisk om det der i fagsprog kaldes "Hands off technic", som ganske simpelthen handler om at hende i den hvide kittel holder hænderne på ryggen og guider mor verbalt.
Der kan efter min mening godt være enkelte situationer, hvor man som fagperson er nødt til at tage fat i bryst og barn - men det er ikke det normale og det er ikke noget man gør uden at spørge "Er det okay at jeg lige prøver at tage fat" - en mors brystet er jo ikke allemands eje:o)
Jeg håber at du får et meget bedre forløb næste gang, rigtig meget held og lykke og hils de andre i din mødregruppe:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske