Svar: Vores datter har meget svært ved at falde i søvn
12. juni 2007
Alder:
23 mdr.
Hej med dig
Min umiddelbare tanke er at I faktisk har to meget tryghedssøgende børn. I har en datter som helst falder i søvn i jeres seng og bliver hun flyttet derfra så kommer hun alligevel ind igen kl. 22. I har også en dreng der kommer trissende om natten og som gerne vil putte med jer.
Jeg tænker derfor - hvorfor lader I ikke børnene sove sammen? Hvad ville der ske hvis I gjorde det? De har brug for at sove sammen med andre og de har brug for hinanden og jeg tænker at det kunne være en god løsning for jer alle.
Som det er lige nu så sover I forældre med hvert jeres barn og det er jo også uhensigtsmæssigt i længden. Alternativet er vel at bygge en 4x4 meter stor seng, så I kan være der?:o)
I kan vælge at give børnene madrasser på gulvet så de sover ved siden af hinanden men på madras, I kan også tillade at de bestemmer om de skal sove i den ene eller den andens seng.
Jeg synes det er et forsøg værd. Det med at børn skal sove alene på hvert sit værelse er jo noget som er kommet til fordi vi idag har mere plads og bedre råd... men det er jo ikke nødvendigvis børnenes behov, de har ligeså meget behov for at putte, få nærhed osv. når de skal sove som vi andre har.
Med hensyn til farsyge, så tænker jeg at jeres dreng måske føler sig afvist. Det kan godt lyde som en afvisning når far siger "du kan også lege lidt med mor" - underforstået at nu gider far ikke mere. Det er sandsynligvis slet ikke sådan, men jeg tror I skal prøve at fokusere på at give jeres dreng mere opmærksomhed og prøve at fortælle ham hvad det er præcis ved ham I sætter stor pris på.
I skal skelne imellem selvtillid og selvværd. Selvtillid handler om det vi kan, det vil sige de ting som vi er gode til, de ting vi præsterer. Hvis man er god til at klatre i træer, spille bold eller andet, så har man selvtillid på disse områder.
Selvværd handler om at man synes man selv har værdi. Det handler om hvem man er og hvordan man forholder sig til sig selv. Børn får højt selvværd af at blive set og anerkendt af deres forældre, af at føle de er værdifulde. Jeg tror faktisk at grunden til at jeres dreng "render efter far hele tiden" er fordi han gerne vil spejle sig i far, han ser op til far og han bruger far som rollemodel. Derfor bliver han endnu mere 'klæbende', når han føler sig afvist. Så for at han skal kunne klare at stå ved siden af og ikke rende efter, så er det meget vigtigt at I har fokus på at give han selvværd.
Og med hensyn til maden om aftenen, så lyder det som en udmærket løsning at lade lillesøster komme over til en af jer og spise videre der, hvis det giver ro omkring middagsbordet. Ellers er det jo også et spørgsmål om opdragelse og at have visse regler og I må prøve at finde en balance, hvor begge børn (og i selv) kan holde ud at være i situationen.
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske