Svar: Kløende jordbærmærke i nakke
16. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Jeg synes faktisk at I skal få en henvisning til en hudlæge som lige kan se på det mærke i nakken. Generelt bør en læge se på et jordbærmærke, når de ændrer udseende og samtidig tænker jeg at du har fuldstændig ret i at det kan lyde som en eller anden form for allergisk reaktion, en slags eksem og det bør behandles med den rigtige salve/creme.
Med hensyn til madplanen så synes jeg det lyder meget fornuftigt i forhold til Klaras alder. Hun tilbydes variation og får lidt fra alle fødevare og det er meget fint. Du skal være opmærksom på at hvis du får givet hende 400ml mme/vælling så behøver du ikke give hende jern ved siden af, så det kan være en fordel at holde mme/vælling på dette. Hvis hun ikke kan drikke 200ml om formiddagen ligesom hun gør om aftenen, så kan du være nødt til at give hende en flaske ekstra. Det kan så endten være eftermiddag eller sen aften og det synes jeg vil være okay. Det er fortsat vigtigt at hun får sin mælk.
Derudover så skal du sikre at hun får vand nok og du vurderer bedst hendes væskeindtag ved at se på hendes bleer. Hun skal fortsat have gode tissebleer og urinen skal være klar.
Nu hvor hun er blevet 9 måneder gammel, så må hun også meget gerne begynde at få en lille smule tykmælk eller lignede. Hun kan få lidt frugtmos på eller måske lidt rugbrødsdrys.
Giv hende også mere og mere af den mad som I spiser og gerne lidt rester fra aftensmaden til frokost. Det kan være frikadelle af kød/fisk, kylling, pastaskruer og lignende, som du gemmer til dagen efter. Hun må gerne få sovs og mad som smager af noget og det er en rigtig god idé at I nu giver hende så meget forskelligt som muligt. Jo mere jo bedre næsten.
Det varer sikkert ikke så længe før hun begynder at blive lidt mere selektiv og lukke munden sammen for skeen, så jo mere i kan få hende til at smage på inden jo bedre er det. Lad hende også spise med en gaffel og med sine fingre og give hende kogte ærter, majs, gulerod og lignende som hun kan øve pincetgreb med.
Ellers lyder det som om I er på rette vej og det er helt naturligt at hun har haft behov for lidt ekstra væske og har haft lidt opvågninger om natten, når I nu har været ude at rejse. Nu skal hun lige vende sig til det hele igen, så I fortsætter bare på samme rolige måde:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske