Brev:
Vil ikke spise frugt
16. juni 2007
Alder:
10 mdr.
Vil ikke spise frugt
Hej Helen
Min søn på 10 mdr. gider ikke spise frugt. Jeg kan til nøds få ham til at spise banan hvis den er moset, men ikke i stykker. Andre frugter vil han slet ikke have, hverken moset eller i stykker.
Han har masser af tænder og er ellers ikke kræsen, han spiser med stor glæde alt hvad vi andre nu spiser. Til middag får han rugbrød og det elsker han, så det er ikke fordi han ikke kan tygge frugterne.
Jeg har prøvet at blande yoghurt (både naturel og med div. smag) i frugten, men uden held. Heller ikke købe-mos i glas vil han have.
Da han var mindre var det intet problem at få hjemmelavet frugtmos i ham.
Mit egentlige spørgsmål er sådan set bare, om du har nogle foreslag til mellemmåltider hvis det ikke skal være frugt? Jeg er meget fantasiløs på det område, men synes jo ikke han skal spise rugbrød tre gange om dagen. Grøntsager er han heller ikke synderligt glad for, med mindre det serveres med tilbehør i form af kød, sovs eller lign. Jeg giver ham om eftermiddagen en bolle (enten tør så han selv kan sidde og gnave af den, eller med smør), men vil gerne afveksle lidt.
Jakobs dag ser normalt sådan ud:
Morgen: havregrød
Formiddag: ??? (forsøger med frugt, for det meste uden held - skifter til rugbrød eller bolle)
Middag: Rugbrød med div. pålæg
Eftermiddag: 1/2 Bolle eller ???
Aften: det samme som os andre
Sengetid: Flaske med MME
Jeg har overvejet at afskaffe formiddags- og eftermiddagsmåltiderne helt, da han spiser rigtig godt morgen, middag og aften og tit virker som om det faktisk er nok. Men det er vel sundest for sådan en størrelse at spise flere gange om dagen?
Skal jeg blive ved med at forsøge med frugten og håbe at han "lærer" at kunne lide det? Eller har du andre forslag?
På forhånd tak!