Svar: Vil ikke spise frugt
16. juni 2007
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Har du prøvet med bær til din dreng? Jeg tænker at man kan få rigtig mange bær nu f.eks. jordbær og hindbær og det smager jo lidt sødt og lækkert og er rimeligt nemt at gå til, samt friskt.
Jeg tænker at i løbet af de næste måneder og hen på sen sommeren kommer der endnu flere bær: Jordbær, Hindbær, brombær, Boysenbær, Blåbær, Kirsebær, Mirabeller, Ribs, Skovjordbær, Solbær, Stikkelsbær osv. der er masser af muligheder og måske det vil fange interessen.
Har du prøvet med melon, med fersken, med blommer eller nektariner? Jeg tror du er nødt til at forsøge dig lidt frem.
Det samme gælder med yoghurt, hvis han slet ikke er til dette, så vil han måske synes det var rart en gang imellem at få en milkshake - her kan du blende en banan med sødmælk, det svarer jo til at få bananen ved siden af et glas med mælk, her blendes det så sammen og det kan nogle gange være mere interessant... Du kan også lave smoothies, som også vil sikre din dreng et vist indtag af frugt og så er det faktisk også tilladt at give ham en lille smule fortyndet juice en gang imellem hvis du tænker at han har brug for at få lidt vitaminer og slet ikke har taget frugt til sig.
Det er udmærket at give en bolle som mellemmåltid. Der er især to slags boller som jeg plejer at anbefale. Det ene er havregrynsboller og det andet er langtidshævede grahamsboller.
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Sundhedsstyrelsen har også en opskrift på gode og nærende boller. Dejen lavet om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne. Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bageris. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
Det er vigtigt at børn tilbydes måltider hyppigt. Det handler bla. om at holde deres blodsukker nogenlunde jævnt og det gøres bedst ved at give dem lidt men tit. Samtidig har små børn et stort energiforbrug og ved at tilbyde dem tit, så sikrer det dem en bedre energifordeling. Jeg synes derfor du fortsat skal forsøge med lidt let mad ind imellem de egentlige måltider.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske