Brev:
Søvn problemer - 9 mdr.
16. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Søvn problemer - 9 mdr.
Hej Helen
Vi har en søn (Frederik) på 9 måneder, som vågner mange gange i løbet af natten. De værste nætter vågner han hver time (som er ca. 4 gange i ugen) og andre gange går der 2-5 timer imellem han vågner. Han bliver lagt kl. 19 og vågner allerede igen kl. 20, kl. 21 og sådan kan han fortsætte en hel nat.
Når han vågner skal han lige have lidt vand og sin sut også sover han igen! Det er utrolig hårdt at blive vækket så ofte og jeg er træt af hele tiden at være træt og uoplagt. Nu har jeg ikke fået min nattesøvn i 9 måneder og jeg begynder at være desperat for at få lov til at sove. Faderen til Frederik er rigtig god til at tage ham engang imellem om natten når jeg er helt udbrændt.
Jeg går stadig hjemme med ham, men skal snart begynde på arbejde igen og skal til at have min nattesøvn (det er selvfølgeligt ok at han vågner 1 gang eller 2) og det er derfor jeg spørger til råds for at høre hvad vi skal gøre!
Frederik har aldrig været god til at sove om natten og jeg stoppede med at amme ham om natten da han var 6 måneder. De sidste 2-3 måneder er det dog blevet værre med at vågne mange gange.
Jeg har haft kontakt til vores sundhedsplejerske og hun siger hun ikke kan hjælpe os mere. Hun har rådet os til at han ikke sover for meget om dagen (som han heller ikke gør – han får 2 lure om dagen, fra ca. 8-10 og igen kl. ca. 13-15), at vi skal give ham noget at spise ved 22-tiden når han vågner (har vi prøvet, og det gik godt de første 2 dage, men nu vil han slet ikke have noget at spise (og han vil ikke have flaske)).
Vi har fået tjekket hans øre ved lægen og han fejler ikke spor. Vi har lavet en dyne med ris i, lagt den over ham så han kan føle tryghed – men intet virker.
Frederik er en meget aktiv dreng og er utrolig dygtig motorisk – han har krybet siden han var 7 måneder gammel og er nu begyndt at rejse sig op af alting. Han vejer 8,6 kg og måler 74 cm. Min teori er at han er så aktiv og at der sker så mange ting oppe i hans hoved at han har svært ved at finde ro – men det skal han jo pga. sin udvikling mm.
Det er ikke kun min nattesøvn jeg er bekymret for, men også hans udvikling – for hjernen skal jo have ro…
Mit spørgsmål er; har du et råd til hvad skal vi gøre – skal vi prøve at lade ham græde når han vågner og ligge ved siden af ham og fortælle at vi er der, så han selv lærer at falde i søvn?! Det er næsten det sidste vi kan komme i tanke om at gøre
Frederik er god til at sove ude i barnevognen om dagen og om aftenen når han skal sove, er han god til at falde i søvn af sig selv og kan lide at blive lagt!
Med venlig hilsen