Svar: Søvn - 10 mdr.
17. juni 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Lærkes mor
Ja det er snart rigtig lang tid siden at jeg har hørt fra jer og som du selv skriver, så må jeg jo gå ud fra at intet nyt er godt nyt og det er rigtig dejligt:o)
Der er ingen tvivl om at Lærke gennemgår en rigtig stor udvikling i øjeblikket og har rigtig meget behov for at vide at I er der, for at hun er rolig. Jeg synes derfor det er vigtigt at I ikke overhører dette men gør, som I også gør, er hos hende, kærtegner og forsøger at gå lidt ud en gang imellem så hun også lærer sig at falde i søvn alene og således ikke begynder at forvente underholdning:o)
Måden I tackler det på lyder således omsorgsfuldt og helt rigtigt i forhold til at Lærke har behov for ekstra tryghed i øjeblikket.
Nogle gange kan man have held til at bruge en metode, hvor man er til stede, men ikke behøver sidde hos barnet. Dette anbefales ofte til de lidt ældre børn, men måske det virker for Lærke også. Ellers så tror jeg som sagt at det er en periode og derfor bare vigtigt at I giver hende trygheden, så hun på den måde lærer at hun roligt kan lægge sig til at sove.
Det I ellers kan gøre er at være til stede i hendes værelse, men ikke sidde direkte hos hende. Nogen anbefaler at man sætter sig med ryggen til barnet og dette er jeg ikke tilhænger af, det virker på mig meget afvisende. Men I kan gøre det at I f.eks. tager strygetøj eller lignende med op på værelset og står og stryger imens hun så ligger i sengen. I er optaget med noget monotont arbejde og kan så verbalt fortælle hende at hun skal lægge sig ned at putte, I er lige i nærheden og at hun roligt kan lægge sig til at sove. På den måde kan hun måske lære sig at falde i søvn uden at I behøver sidde og holde ved hende og kærtegne og på den måde vil hun måske også lettere kunne acceptere at I forlader værelset.
Men som sagt er børn ofte lidt ældre inden jeg normalt anbefaler dette, så det må komme an på en prøve. Umiddelbart så lyder det kærligt og fint det I allerede gør og det er det der skal til - omsorg, kærtegn og tryghed.
Med hensyn til dagslurene, så tænker jeg at du måske skulle forsøge at have den ene lur i barnevognen og så den næste sammen med dig. Netop fordi hun er så tryghedssøgende, så vil det være rart for hende at putte med mor og det er sandsynligvis også derfor hun sover bedre der. Samtidig tænker jeg at det også er godt for dig at få en lille lur, hvis du nogle dage har mulighed for det:o)
Turen i barnevognen kan du gøre sådan at du starter med at køre hende, når hun er vågen. Altså på det tidspunkt hvor hun skal sove, men hvor hun ikke rigtigt vil. Lad hende sidde i vognen og kigge ud, få stimulation og oplevelser, mærke vinden i ansigtet osv. og når du så fornemmer at hun er putteklar, så lægger du hende ned. Du kan evt. gøre det at du starter med at have hende halvt liggende/halvt siddende, hvis I har et lille ryglæn i barnevognen og så når hun er rigtig putteklar så lægger du hende helt ned. At gøre det sådan kan faktisk nogle gange gøre at de sover et lidt længere stræk.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske