Svar: Passes af mormor, bøvse og trille omkring
17. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Sebastians mor
Det lyder rigtig dejligt at du er inviteret ud og mormor vil sandsynligvis elske at få lov til at passe Sebastian. Det bedste mormor kan gøre er at forsøge at efterligne det du plejer at gøre og jeg tænker at mormor jo også kan synge en lille sang eller spille den samme vuggevise og hun kan også tage Sebastian med i sengen og give ham en flaske imens hun ligger ved siden af.
Der er ingen der siger at hun skal gøre sådan, men det er helt bestemt en mulighed og hvis hun oplever at han bliver rigtigt ked af det, når han skal sove, så synes jeg bestemt at hun skal forsøge det. Samtidig tænker jeg også at børn faktisk nogle gange accepterer flasken på en helt anden måde, når mor ikke er i nærheden...
Dertil kommer at Sebastian jo sagtens kan få andet at spise eller få lidt vælling med en ske, hvis han helt afviser flasken. Det er således ikke sådan at mormor ikke kan få noget i ham. Så jeg synes du skal tage det stille og roligt og forsøge at nyde festen eller hvad du nu skal til. Lav en aftale om at mormor ringer til dig, når Sebastian sover og alt er roligt, og at du ikke skal ringe hjem - det ender nemlig altid med at mor lige får ringet på det eneste tidspunkt hvor han er ked af det...
Med den alder Sebastian har nu, så er det helt normalt at han ikke længere behøver at bøvse så hyppigt og at han om natten bare sover videre efter amning uden at skulle af med en bøvs. Lad ham endelig sove og så prutter han sikkert i stedet for:o)
Nogle gange vil du kunne fornemme at han efter måske 45 minutter bliver lidt søgende og urolig og så er det sikkert bøvsen der er på vej op - nogle gange gylper han lidt og sover så videre, andre gang har han behov for at du tager ham op, komme af med luften og så puttes igen, evt. med en sut.
Da han lyder til at trives så synes jeg ikke det er noget du skal gøre et stort nummer ud af:o)
Med hensyn til at sove på siden og maven, så siger sundhedsstyrelsen at det kun er så længe at barnet ikke er i stand til at vende og dreje sig at der er risiko for vuggedød. Sebastian er dog endnu ikke så gammel og min umiddelbare holdning er at du lader ham vende rundt og sove som han har det bedst, men at du holder øje med ham og inden du så selv går i seng, så lejrer du ham på ryggen. Han er jo en stor og stærk dreng:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske