Svar: Rejser sig - og falder igen
17. juni 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Sandra
Det lyder godt nok som om at Kasper har fart på og det er som du skriver rigtig vigtigt at være om ham, så han ikke falder mere end højst nødvendigt. Når det er sagt, så kan man jo heller ikke mandsopdække ham hele tiden, kan ikke bo i en æggebakke og det er svært at undgå at han får nogle knubs.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan lægge noget rundt om ham og under ham som du også har gjort i kravlegården. Sådan så når han falder, så falder han rimelig blødt. Det vil være en god idé at du får fat i nogle hjørnebeskyttere, som du kan sætte på skarpe bordhjørner osv. så han ikke lige pludselig falder og slår hovedet ind i en skarp kant. Sørg også for at alt hvad han kan få fat i når han står oprejst ikke er noget som kan skade ham.
Grunden til at han falder hænger sammen med at han hæver sig op ved hjælp at sine arme, det er altså armkræfter han bruger og endnu ikke benene - dem får han styrke i stille og roligt i takt med at han bliver stærkere og bliver ældre. Det er svært at sætte tid på, da han allerede er så godt med motorisk som han er - nogle børn går jo allerede når de er 9-10 måneder gamle og måske Kasper ender med at høre til dem. Andre går først langt senere f.eks. omkring 16 måneder og begge dele er normalt...
Det er meget fornuftigt og helt rigtigt at du lægger ham i kravlegården, når du skal på toilettet og lignende, hvor du ikke kan have øje på ham hele tiden. Det er det mest sikre sted han umiddelbart kan være uden opsyn, et andet sted vil han jo kunne hive sig op og falde og dermed komme til skade.
Det vil være en god idé at du forsøge at lære ham at sætte sig ned igen. Altså når han har trukket sig op at stå, hjælper du ham med at give efter i benene og komme ned at sidde på numsen uden at falde, så han lærer sig denne teknik og ikke bare falder bagover.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske