Brev:
Kamp før søvn
17. juni 2007
Alder:
7 mdr.
Kamp før søvn
Kære Helen,
1000 Tak for dit svar sidste gang. Vi prøvede, så vidt muligt, at følge din madplan og nu har vi en dreng der spiser ALT :o) Han viger ikke for hverken grøntsager, kartofler, kød, forsk. slags grød eller lign. Dog er han lidt skeptisk når han får en skorpe eller en bagt rugbrødsstang i hånden, men efter nogen tid alene med det, så ryger det også ind. Det er dog lidt svært endnu, rigtigt at spise det.
Der gik kun 2 dage fra sidst jeg skrev til dig og til han pludselig havde en lille bisse i undermunden. Den har været godt gemt, men sikkert pænt øm, hvilket måske også har plaget ham ved spisetid.
Denne gang drejer det sig om hans opførsel inden sengetid- eller faktisk når han er kommet i seng. Han har fundet ud af at man kan stå på alle 4 og så rokke lidt frem og tilbage.... :o)
Problemet er bare, at han ikke længere vil ligge på ryggen eller siden. Nu vil han kun ligge på maven, og vi når kun lige at lægge ham, før han vender rundt. Vi har prøvet at "pude ham op", ligge hans dyne så den forhindrer ham i bare at vende rundt mm. Men han kommer rundt og gør han ikke, så bliver han gal.
Dog lykkes det i langt de fleste tilfælde, men efter 5-10 min., så er det jo ikke sjovt mere og så bliver han igen gal, fordi han ikke vil lægge sig ned på maven og sove. Så hjælper vi ham om på siden, siger godnat igen, men der går kun få sek. Så er han oppe på alle 4 igen. Så længe han ikke er ked af det lader vi ham tumle rundt i sengen i håb om at han pludselig af træthed selv vælger at overgive sig.
Desværre står det på i op til 1 time nogle gange, hvorfor han så bliver så overtræt at vi næsten ikke kan få ham til at falde til ro. Vi er ved at være pænt frustrerede over det, for det er synd for ham, at det skal være sådan en kamp før søvnen. Det skulle jo være et roligt og dejligt tidspunkt...
Det er kun når han skal sove om aftenen i hans seng. Om dagen sover han ude, hvor han jo er spændt fast. Der er det intet problem.
Er det mon bare en periode eller er vi på vej mod en dårlig vane? Vi kan jo godt forstå, at han gerne vil tumle rundt og gøre alle de nye ting han har lært. Men kan det skyldes uro, fordi der netop sker så mange ting om dagen nu (han sidder selv, kommer selv hen til legetøjet, er pludselig oppe på alle 4 osv.) eller....??
Desuden forstår jeg ikke, at han ikke bliver slået helt omkuld med alt det mad han spiser :o) Han får et rigtig godt og solidt aftenmåltid, bader og får så 50-100 ml. mælk i en flaske, til at falde i søvn med. For bare 1 mnd.siden, der kunne han slet ikke holde sig vågen til at tømme flasken helt.. Men nu ligger han bare og kigger og smiler imens.
Det skal siges, at vi forsøger at fastholde hans gode rytme, men vi er ikke så præcise, at det handler om nøjagtig at følge den, frem for at læse hans behov. Han siger selv til dér kl.19 -19:30. Han pyldrer en smule, øjnene klør, han nuldrer ører osv.
Jeg håber, at du kan give et lidt "opløftende" svar :o)
Det skal helst ikke gå hen og blive en lidt øv ting dét at skal i seng jo....
På forhånd rigtig mange Tak,
Venligst Trine