Svar: Min dreng vågner flere gange i løbet af natten
22. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Pelle
Der er, set ude fra, lidt forskelligt som jeg tænker I kan forsøge at ændre på for at se om situationen kunne blive lidt bedre for jer alle tre:o)
Min umiddelbare tanke er, at I for det første skal forsøge at ændre lidt på tiderne for lur og mad i løbet af dagen. Da jeres dreng sover forholdsvis tidlige lure fra morgenstunden, så har han behov for en powernap senere på dagen og efter denne er det naturligt sværere at putte ham til natten.
Samtidig tænker jeg også at det må være lidt hårdt for jer at skulle op og give ham rugbrød om morgenen kl 6.30 og at det måske var mere passende med en flaske her. Du skriver at han tidligere har fået dette, men at han ikke så gerne tager imod denne nu, men samtidig fortælle du også at han ofte spiser en flaske i løbet af natten fordi det er måden han finder roen på og også dette tænker jeg I skal forsøge at ændre.
Jeg kan ikke ud af jeres dagsplan se at jeres dreng får flaske i løbet af dagen og ej heller om aftenen og jeg tænker at mælk fortsat er en vigtig del af hans indtag og det vil være passende med to flasker dagligt - det kunne f.eks. være tidlig morgen og aften eller alternativt aften og sen aften, - det må forsøges hvad hjælper jer alle bedst til en rolig nattesøvn.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen kl. 6: En flaske med mme
Morgen 8-9: Havregrød med frugtmos, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover 1 time, jeg synes faktisk at I skal prøve at vække ham, hvis han sover meget mere end dette
Frokost kl. 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, tilbehør af forskelligt kogt grønt, det kan være ærter, majs, gulerod. Meget gerne rester fra aftensmaden som kogte pastaskruer, lidt kylling, frikadelle og lignende. Vand af kop
Puttes til middagslur 13-13.30 og må her så gerne sove 2 timer.
Eftermiddag kl. 15.30-16: En portion tykmælk eller lignende med frugtmos, rugbrødsdrys, friske bær eller frisk frugt, evt. ½ bolle med smør at sidde og gnave lidt i, ost.
Aften kl. 18-18.30: Aftensmad, hvor udgangspunktet er det I andre spiser ris, pasta, grøntsager, fisk, kød, sovs osv. En portion frugtgrød med mælk til dessert, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme 20-20.30
Sen aften: Evt. flaske med mme. Flasken her kan afhjælpe at han vågner kl. 01 eller 03 og hvis han får flaske her, så kan i med god samvittighed forlange at han sover videre endten med sin sut eller med en tår vand om natten. Han behøver således ikke mad i tidsrummet 24-06 og skal her lære at sove videre uden. Dette kræver dog at han har fået mad og flaske som planen ovenfor beskrevet.
I kan også overveje om det er flasken til natten I skal lade være med at give, da han ofte ikke spiser særlig meget af den på dette tidspunkt og så istedet give ham flaske kl. 23 inden I selv går i seng mod at han så sover natten igennem.
Jeg tænker altså at hjælpen til jer består i at ændre lidt på sovevanerne om dagen, putte jeres dreng senere til formiddagslur og sørge for at han ikke sover for længe her, men derimod give ham en lidt længere middagslur så han er friskere om aftenen og mere putteklar når tid er. Samtidig tænker jeg så også at 2 gange flaske dagligt fortsat er nødvendigt og at I skal give dette endten morgen og aften, morgen og sen aften eller aften og sen aften - her må I forsøge jer lidt frem.
Det spiller naturligvis også ind at han har den alder han har, at han har behov for ekstra tryghed og nærhed, viden om at I er der for ham osv. Derfor er det naturligvis vigtigt at I også trøster ham og beroliger ham, når og hvis han vågner. Men jeg tror at en fast rytme i forhold til flaskegivning, mad osv. vil kunne gøre en ændring alligvel:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske