Brev:
Spise selv og hyggeamning - 8 mdr.
22. juni 2007
Alder:
8 mdr.
Spise selv og hyggeamning - 8 mdr.
Hej Helen
Er lidt i tvivl om mængden og placeringen af mad/ flasker til Rebekka på nu 8 mdr. Synes at jeg får lidt forskellige meldinger rundt omkring.
Vores plan for dagen ser sådan ud:
04/05 (Hygge)amning for at sove videre (kun hvis hun vågner af sig selv)
07.00 Grød med frugtmos (ca. 1 1/2 dl). Æble eller pærebåd, et lille stykke banan + lidt yoghurt fra fars skål
09.00 Frugt og rugbrød + mælk/vand af kop
11.30 Rugbrødshapsere + let kogte grøntsager i stykker, agurkestave mv. (Evt. varm mad i vuggestuen)
13/13.30 Flaske med MME – ca. 150 -180 ml.
15/15.30 Frugt + riskiks eller brød
18.00 Familiemad
19/19.30 Flaske med MME – ca. 200 ml.
Ca. 23.00 Flaske med MME – ca. 150 - 180 ml.
Rebekka vil allerhelst spise selv, så hun får så meget som muligt i stykker som hun selv kan sidde med både grøntsager, brød og kød. Hun spiser meget lidt om aftenen, men ser ikke ud til at mangle noget. (Vokser fint og er så aktiv som altid). Hun vil helst ikke drikke mælk af en kop, men gerne masser af vand. Hun gider heller ikke spise ost, ymer, yoghurt bortset fra de 5-6 skefuld af fars om morgenen.
Om dagen er hun i vuggestue og spiser sammen med de andre børn, hvorfor hun kun får en enkelt flaske – den om eftermiddagen. Den sene flaske får hun fordi jeg ikke synes hun får så meget mælk (kalk) i løbet af dagen og er lidt usikker på om hun kan holde helt til om morgenen, nu da hun ikke spiser ret meget til aften.
De fleste siger, at hun ikke skal have den sene flaske, men jeg tror, det er fordi de mener, hun vågner for at få denne - altså en "dårlig vane". Det tror jeg nu ikke er tilfældet og vi ville formentlig godt kunne få hende til at sove igen på anden vis. Hun vågner 3-5 gange i løbet af natten. Som regel er det fordi hun lige skal have mærke vi er der – have et knus eller sove videre sammen med os.
Hyggeamningen om morgenen er kun hvis hun vågner på dette tidspunkt af sig selv. Så er det den hurtigste måde at få hende til at sove videre på igen indtil vi står op kl. 06.00. Det er samtidig hyggeligt og holder lidt gang i produktionen. Vågner hun før, får vi hende til at falde i søvn på anden vis, så hun spiser mindst muligt i løbet af natten.
Så, hvad er en passende mængde mælk for en på hendes alder? Og hvad er dit syn på placeringen af flasker?
Jeanne