Svar: Spise selv og hyggeamning - 8 mdr.
22. juni 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Jeanne
Jeg synes planen for dagen ser rigtig fin ud. I forhold til at Rebekka nu er 8 måneder gammel, så tænker jeg at det er passende med 3 amninger/flasker dagligt. De dage hvor hun således er i vuggestue og kun får flaske en gang dagligt, vil det være nødvendigt med flasken om aftenen, evt. to om aftenen og så den tidlige morgenamning, alt efter hvor meget hun har fået i løbet af aftenen. Det lyder dog som om hun selv regulerer dette ind:o)
Først i 9-10 måneders alderen siger man normalt at amning og flaske kan skrues ned til to gange dagligt, så det du beskriver lyder rigtig fint og du har fuldstændig ret i at Rebekka har behov for mælken for at få sit kalkbehov og væskebehov dækket.
Samtidig vil 400ml mme dagligt frem til 12 måneders alderen sikre hendes jernbehov og da hun nogle gange kun drikker 150ml af gangen, så når hun således ikke op på de 400ml hvis hun kun tilbydes flaske x 2. Hvis hun således ikke drikker 400ml mme dagligt, så skal du tilbyde hende jerntilskud ved siden af. Dette kan du give som dråber eller som smagsneutralt pulver, som du kan drysse på f.eks. en spiseskefuld frugtmos.
Du skal være opmærksom på at Rebekka ikke må få ymer, ylette og kvark før hun er blevet et år. Hun må derimod gerne få tykmælk, A38 og neutral yoghurt - du skal se på indholdsdeklarationen og sikre dig at det er lavet på sødmælk og således med 3.5% fedt. Ymer, ylette og kvark indeholder for mange proteiner til at det må gives til børn under 12 måneder.
Først efter 9 måneders alderen anbefales det at komælk og komælksprodukter udgør en større del af barnets indtag. Derfor gør det ikke noget at hun ikke spise så meget af fars morgenmad, det er fint at hun smager, men hun behøver ikke så meget af det:o)
At hun ikke har så stor appetit om aftenen er helt okay, mange børn er trætte her og orker ikke så meget. Det hjælper nogle gange at give dem lidt med en ske, det kan være kartofler, ris eller lignende moset med lidt sovs, som du kan hjælpe hende med at spise, simpelthen fordi hun selv er for træt. Ellers så handler det om at tilbyde hende variation til frokost og sørge for at hun også der tilbydes både kød, fisk og grøntsager hver dag og gerne rester fra aftensmaden dagen i forvejen, - det kan være lidt godt kogte pastaskruer, lidt frikadelle, kylling og lignende.
Så alt i alt ser det hele fint ud. Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o) Stol på din egen intuition og ikke hvad alle andre siger, det er helt rigtigt det du beskriver:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske