Brev:
Vandskræk og igen den manglende søvn
22. juni 2007
Alder:
4 mdr.
Vandskræk og igen den manglende søvn
Kære Helen
Tak for dine svar om søvnrytme og begyndende skemad.
Vi er endnu ikke rigtig begyndt med skemaden, men de spæde forsøg har været gode og dårlige. Forsøger at sætte næste uge af til projektet. Så Gabriel ammes stadig med en flaske i ny og næ. Gabriel er nu 4 mdr og en uge, og han vejer 7,3 kg.
Det vedvarende problem med, at han om dagen kun sover 1/2 time til 45min ad gangen, og at han om natten kun sover to timer i stræk og dernæst vågner, ammes og sover endnu to timer forekommer stadig. Men afløses af perioder på dage, hvor han sover godt om natten (ca. 4 timer og dernæst 3 timer). Den sidste uge har han dog kun sovet ti timer i døgnet, hvilket bekymrer mig.
Han kan godt falde i søvn enten ved bryst eller gåtur, men vågner som sagt hurtigt og kan ofte først falde ordentligt i søvn mellem 22 og 24 om aftenen.
Så mit spørgsmål er; skal jeg bekymre mig? Hvornår og hvordan kan for lidt søvn skade barnets udvikling?
Mit andet spørgsmål omhandler vandskræk. Gabriel er nemlig blevet bange for at blive badet i sit babybadekar efter, at vi i en periode ikke har badet, men kun vasket ham pga eksem. Nu er eksemen aftaget meget, så vi vil gerne begynde med badning igen, noget han før elskede. Hvad er dine tanker om hvilken fremgangsmåde der bedst kan give ham glæden til at blive badet igen?
På forhånd tak!
Mange hilsner Camilla