Svar: Vandskræk og igen den manglende søvn
22. juni 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Camilla
Vi har alle behov for søvn og vi ved jo at det bliver brugt som torturmetoder at holde mennesker vågne og forhindre at man får sin søvn. Samtidig ved vi dog også at søvnbehov er forskelligt og det du skal se på er hvordag Gabriel i øvrigt trives.
Det er rigtigt at 10 timers søvn lyder til at være for lidt, når man kun er 4 måneder gammel, men oplever du at han er meget ked af det, eller virker han glad og tilfreds efter selv 45 minutter søvn? Nogle børn lærer sig ligesom at powernappe og det er naturligvis hensigtsmæssigt at Gabriel også lærer at kunne sove et lidt mere sammenhængende stræk og det er fint at du fortsat forsøger at arbejde på dette.
Med den alder han har nu, så tænker jeg at det vil være en god idé at du prøver at putte ham til bestemt tid og begynder at se lidt mere på klokken end på, hvad signaler han selv sender. Nogle børn sender ikke så tydelige signaler og viser faktisk først træthedstegn, når de er overtrætte og de kunne her have været puttet måske ½ time før. Nogle gange hjælper det derfor at putte til faste tider og på den må de få skabt en rytme og rutine som også passer barnet og selvom der skal være plads til fleksibilitet, så synes jeg faktisk at du skal forsøge.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9: Amning/flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 12: Amning/flaske
Puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 15-16: Amning/flaske
Aften 18-19: Amning/flaske
Puttes til natten 20-21 med amning/flaske
Sen aften 23/24: amning/flakse
Nat: Evt. amning 03
Jeg ved at du supplerer din amning med flaske ind imellem, men jeg er ikke klar over tidspunkterne og derfor har jeg i denne plan skrevet begge muligheder. Jeg ved også at Gabriel spiser hyppigt og derfor har jeg lavet planen så der umiddelbart ikke går mere end 3 timer imellem tilbuddet om mælk. Når I begynde med skemaden, så kan de passende være ved frokosttid, altså når han vågner fra sin formiddagslur, så kan han få lidt grød og suppleres med amning efterfølgende og så evt. ammes eller få flaske igen inden middagslur - det kommer an på hvor længe han sover og hvordan han tager imod skemaden.
Han behøver ikke mælk så hyppigt som jeg har skrevet her, nogle børn kan fint klare sig med mindre hyppige måltider, så du må prøve at passe det ind efter hvad du tror fungerer bedst hos jer.
Med hensyn til bad, så er det vigtigt at badevandet ikke er for koldt. Jeg synes tit at de 37 grader lige er køligt nok, så lige en anelse varmere er dejligt. Samtidig tænker jeg at det vil være rigtig godt at I fylder badekarret før Gabriel kommer ud på badeværelset - lyder af bruseren er ofte meget høj og mange børn bliver bange for denne lyd.
Det vil også være en god idé at sætte varme på så rummet ikke er for koldt og så er det en god idé at lune håndklædet han skal have om sig og det han ligger på, så det føles rigtig rart. I selve badet er det trygt og rart at have en vaskeklud liggende hen over brystkassen, lad den ligge her imens I vasker ham på resten af kroppen.
Tilsidst vil jeg lige sige at jeg bestemt ikke tror du skal være urolig for Gabriels udvikling og om han tager skade af ikke at sove så meget. Han powernapper jo og det er ikke sådan at han er vågen i ½ dage af gangen, han har bare lært sig at kunne nøjes med lidt og tit.. nogle børn powernapper f.eks. også ofte under amning og så sover de efterfølgende ikke så meget og måske Gabriel hører til dem...?
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske