Svar: Sovevaner - igen...
22. juni 2007
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
De fleste børn er mellem 12-18 måneder når de begynder at kunne nøjes med en lur dagligt, men da Christian kun sover mellem 1-2 timer dagligt, så tænker jeg at han måske er parat til kun at få en lur dagligt allerede nu.
Derudover tænker jeg at du skal prøve at lade ham sidde op i vognen inden han puttes. Dette indebærer naturligvis at du må køre ham en tur, men den tid tænker jeg er givet godt ud, når du alligevel står hos ham i 45 minutter og han sover så kortvarigt som han gør - det ville gøre alle frustrerede, ikke kun dig:o)
Hvis du laver om på rytmen så han kun sover en gang dagligt, en middagslur og så samtidig starter med at han sidder op i vognen, så får du givet ham de oplevelser han også har behov for, han får fornemmelsen af at få lov til at kigge - at du lytter til hvad han gerne vil og når han så begynder at vise træthedstegn, så lægger du ham ned og mættet af indtryk og træthed så burde han jo så falde i søvn... krydser fingre:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06:00 - Christian vågner og tilbydes her flaske og måske at sove lidt videre...
Morgen 08:00: Aflevering hos dagplejemor, får havregrød eller lignende her og er I hjemme så morgengrøden hjemme
Formiddag 09:30-10: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden som pastaskruer, frikadelle, kylling. Tilbehør af forskelligt grønt. Vand af kop
Puttes til middagslur kl. 12-12.30 og sover så her et par timer
Eftermiddag 15: En portion tykmælk eller lignende med lidt rugbrødsdrys, frugtmos eller frisk frugt, ½ bolle med lidt smør, ost eller lignende. Vand af kop
Aften 18: Aftensmad som I andre spiser, evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert. Vand af kop.
19:30-20: Bliver puttet i sin seng med en flaske
Jeg ved godt at det de første dage nok vil være lidt hårdt at holde din dreng vågen så mange timer om formiddagen og måske du de første dage bliver nødt til at putte ham til middagslur før kl. 12, men stille og roligt tænker jeg at dette må være vejen frem for jer og i takt med at han begynde at sove på denne måde, så vil han måske også sove lidt længere om morgenen og dermed også bedre kunne klare den nye rytme. Det er et forsøg værd selvom han endnu ikke er så gammel:o)
Det er helt alderssvarende at han ikke gider ligge bag stofble og hiver det hele ned, men netop det at han så får lov til at sidde op i vognen, følge med i verden, at I kan snakke om hvad I ser, du kan vise ham en hund som han også kender fra billedbogen osv. det stimulerer ham og giver ham en anden ro.
Håber det hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) Og det er okay at være ked af det og frustreret og det gør dig altså ikke til en dårligere mor:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske