Brev:
Mad og søvn - 14 mdr.
24. juni 2007
Alder:
14 mdr.
Mad og søvn - 14 mdr.
Kære Helen
Det er længe siden jeg sidst har skrevet til dig. Min dreng er nu 14 månader og bliver stadigvæk passet hos sin farmor som han ELSKER, og det er jo dejligt :).
Mig og min mand er jo selvstændige så vi har nogen rigtig lange arbejdsdage (han bliver afleveret kl 9 til kl 18.30). Sådan har det kørt i lang tid men nu er farmoren taget på ferie i 2 måneder!! Så jeg er blevet hjemme for at passe min søn. Jeg synes ikke jeg er klar til institution endnu :), Når han bliver 2 år :)
Problemet er at vi allesammen har vænnet os til dagligdagen og nu lige pludselig så er jeg hjemmegående! Det har jeg det rigtig svært med. Som du også kan høre er jeg en RIGITG arbejdsnarkoman :) Jeg har ikke helt accepteret det at jeg ikke kommer på arbejde i næste 2 måneder og jeg har ikke mulighed for at ta ham med fordi det er i detail handel jeg er i. Det gør at jeg føler mig som en rigtig dårlig mor fordi jeg hellere vil aflevere ham hos farmor. Men det har jo også noget at gøre med at jeg ved han har det godt der og at de elsker at være med hinanden. Har du nogen kloge ord til mig :)
Min søn er stadig ikke så god til at tygge fordi farmor har altid været bange for at give ham stykker mad og det betyder at en stordel af hans mad bliver moset !
Hans dag ser således ud:
Vågner kl 7.20 / 8.00 /9.00 og drikker 200 ml sødmælk
Morgenmad kl 9.00 havregrød 100 ml (spiser ikke altid det hele)
Frokost ca. kl. 11.00 bondebrod (den med gulerod) med enten leverpostej eller ost.. (meget forskelligt hvor meget han spiser af det)
Middagslur med 200 ml sødmælk kl. 12.00 (sover mellem 2 og 3 timer)
Mad kl 15.30 (f.eks. spiser en hel kyllingeoverlår, 2 kartoffler, lidt gulerod og squash!!)
Mellemmåltid lidt frugt eller yoghurt
Aftensmad (det er meget sjældent han vil spise aftensmad!)
I seng med 200 ml sødmælk kl 21.00 TIDLIGST nogen gange også 21.30 !
Som du kan se har han et ordentlig måltid kl 15-16, en voksen portion! Er det derfor jeg ikke kan få ham til at spise noget om aftenen, alligevel der er langt fra 16 til 21? Det er bare blevet en vane at give ham ordentlig måltid der fordi når jeg henter ham først kl 18 så kan jeg ikke nå at lave mad til ham. Hvordan vender jeg det om så han begynder at spise kl 18, og hvad med mellemmåltider mellem kl 14 og 18? Hvad giver man der så der alligevel er apettit til aftensmaden?
Han vil hellere lege end spise er det normalt? Jeg er bange for han kommer til at tabe sig. Plus hvis ikke jeg moser hans mad kan han spise en bid i timevis fordi han er for doven til at tygge. Jeg har tænkt mig at bruge de her 2 måneder på at lære ham at spise/tygge, men hvordan starter jeg så han ikke kommer til at sulte?
En anden problem er hans sovetid om aftenen. Jeg kan godt forstå den sene sengetid når jeg henter ham kl 18, men jeg vil gerne lave om på det i løbet af sommeren. Skal jeg putte ham et kvarter tidligere hver aften eller? Fordi jeg synes kl 21.30 er alt for sent. Jeg bliver i hvert fald helt smadret.
En anden stor problem er hans afføring. Den er stadigvæk meget hård. Nogen gange med lidt blod i. Der er afføring ca hver 2-3 dag men hver 3. gang er den hård uanset hvad han spiser. Sveske juice og mos hjælper men det er ikke altid jeg kan få det i ham. Han får også 10 ml laktulose hver dag og det har han gjort siden han var 8 mdr. Han spiser ris, pasta, kartoffler, al kød, peber, squash, gulerod, blomkål .... Er der mere jeg kan gøre fordi det påvirker os begge to meget. Men han er ellers meget glad og aktiv og trives meget fint. Han drikker masser af vand også.
Der er lige en ting mere, han er RIGTIG forkælet, jeg kalder det "farmor syndrom" :) Hvad med grænser til sådan en lille mand som ham :) Fordi hjemme hos farmor er næsten alt tilladt.
Ja, der er mange ting :))) Håber jeg overlever den lange sommer he he :)
Tak for dine altid gode og brugbare råd :)
Mange hilsner
Nela