Brev:
Er alt vel?
24. juni 2007
Alder:
11 mdr.
Er alt vel?
Hej Helen
Så er Selma godt på vej mod de 1 år og min fornemmelse siger mig, at hun trives godt.
Hun har været en del syg i forbindelse med start i dagpleje, snot og hoste, og lige i de perioder er hun forståeligt ikke på toppen. Spiser ikke meget og sover dårligt, men vi kommer som regel igennem det. Men er det ikke meget naturligt, at der er en periode med snot og hoste når de starter i institution?
I forbindelse med, at hun har spist sparsomt under sygdom, kan jeg godt gå og være lidt nervøs for, om hun tager nok på. Hun er ca. 76 cm lang og vejer lige knap 10 kg. Er det ok? Hvis ikke, hvad kan jeg give hende for at hun kommer efter et evt. vægttab?
Rent motorisk er der rigtig gang i hende. Hun flytter sig rundt ved alting nu og tager lange ture, hvor hun bare står og koncentrerer sig om at holde balancen uden at holde i noget. Hun går rundt ved gåvogn og kan tage et enkelt skridt eller to fra far til mor. Mon ikke hun er på rette vej.
Ift til det motoriske skulle hun vel snart kunne magte at spise, så småt, med gaffel. Men det synes jeg egentlig ikke går så godt. Det bliver noget rod og en masse mad på gulvet og det er jeg klar over sker, men det er ikke blevet bedre efter hun har haft gaflen en del gange. Har du en god ide til opstart med gaffel – så hun også får mad i maven og ikke kun på gulvet:-) Er der iøvrigt nogle ting du kan anbefale at udfordre hende med motorisk nu?
Mentalt er det jo lidt sværere at greje sådan en lille størrelse, men vi fornemmer, at hun virkelig er begyndt at ligge to og to sammen, og udfordrer os hele tiden…. Hun kan rigtig mange ting ved hjælp af spejling og hun er ivrig efter at kunne meget mere, men formår jo ikke alt endnu og så bliver hun egentlig lidt sur og frustreret, er det normalt. Er der nogle ting jeg kan gøre for at udfordre hende mentalt som næsten 1-årig?
Da hun startede i dagpleje havde hun det svært i ca 1½ uge. Jeg var meget overrasket, da hun ellers før var en udadvendt pige, der havde store tillid til de fleste hun mødte. Og bestemt ikke græd SÅ voldsomt, når hun ikke var ved mig. Men i dagplejen gik det helt galt for hende, hun græd hele dagen og var helt opløst, når jeg hentede hende. Men heldigvis vendte den gamle Selma tilbage og hun leger løs med de andre børn og er et stort smil når jeg henter hende.
Hvornår kan man forvente, at den meget stærke mor-binding begynder at stilne af? Er der nogle ting jeg kan gøre, for at styrke hende endnu mere socialt.
Vi er ikke kommet videre i forhold til hendes søvn. Hun sover lidt længere stræk efter hun er begyndt i dagpleje, hvor hun jo bruger en masse energi. Men hun sover langt fra igennem. I hvert fald ikke i sin egen seng, men når hun kommer ind til os henad midnat, så sover hun som en sten uden stort set at vågen før hun skal op. Jeg går ud fra det er trygheden og vi er kommet frem til, at er det det der skal til lige nu for at hun får en ordentlig søvn, så er det sådan. Vi har det okay med hun er der. Vi må tage kampen lidt senere. Hvad synes du om det, Helen?
Jeg prøvede knap to uger at sove siden af hendes seng, for at se om jeg kunne fange hende inden hun rejste sig op og dermed blev for vågen. Det ændrede desværre ikke noget, men heldigvis er det lidt mindre hun rejser sig, simpelthen fordi hun er for træt, tror jeg. Jeg tror hun har det godt i smørhullet, det får hun lov til lidt endnu:-).
Men ellers tror jeg det går godt nok…...Der er altid nogle problemer at gruble over som små-børns forældre. Men hvor er det alligevel dejligt:-). Og hvor er det godt vi har dig…..
Kærlige hilsner
Selmas mor