Svar: Søvnproblemer - 11 mdr.
24. juni 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Nathalie
Man kna desværre ikke sige at børn skal kunne sove igennem ved en hvis alder. Hvornår de er i stand til at sove igennem er meget forskelligt og man er også nødt til at medtænke hvad man lægger i 'at sove igennem'. Samtidig gennemgår børn jo forskellige udviklingsfaser og de vil derfor i bestemte perioder sove mere uroligt, have flere opvågninger osv. end i andre perioder.
Man siger normalt at børn efter 6 måneders alderen ikke længere behøver mælk om natten, men det er ikke ensbetydende med at de så slet ikke vågner, de kan jo stadig have behov for trygheden. At sove igennem i denne alder er måske 6 timer.
Børn omkring 8-10 måneders alderen vil i kraft af den udviklingsfase de er i sove mere uroligt, vågne op for at få bekræftet at mor og far stadig er der og at de ikke er ladt alene. De vil have brug for trygheden og roen for at kunne sove videre.
Børn i 12 måneders alderen gennemgår ofte også en mere drømmende søvn og vågner derfor, kan i perioder virke meget grædende.
Børn i 18 måneders alderen vil på samme måde ofte kunne begynde at have mere mareridtagtige drømme og vågner igen, har brug for trøst og hjælpe til at komme videre i søvnen og finde roen.
Jeg tror det vigtigste er at I i øjeblikket forsøger at skelne imellem hvorvidt han vågner fordi han har behov for at vide at I er der for ham, at I hjælper ham med at blive lagt i en god stilling, giver ham lidt vand at drikke osv. og han så sover videre igen og så vurdere hvorvidt han sover uroligt med faktisk er i stand til sove videre uden jeres hjælp. Samtidig tænker jeg også at han skal have lov til at komme ind til jer hen på morgenstunden. Det er fint at I får ham til at sove videre, når han vågner første gang, men tidlig morgen kl. 05.30 så tænker jeg at han gerne må komme ind til jer:o)
Man kan naturligvis altid overveje om man skal ændre på søvnen om dagen, da denne naturligvis også spiller ind på nattesøvnen, men umiddelbart så lyder det som om at det hos jer handler mere om tryghed og hjælp til at komme videre i søvnen.
Det lyder derfor som om I allerede gør de rigtige ting, så fortsat held og lykke med ham og med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske