Svar: Ernæring i grød og mos
24. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Louise
Normalt anbefales det at man, når man giver skemad 2 gange dagligt, at grød udgør det ene måltid og grøntsagsmos det andet måltid. Frugtmos bruges endten som topping på en grød eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.
En grød kan være ris-, majs-, hirse- og boghvedegrød som gives til børn mellem 4-6 måneder. Det kan også være flerkornsgrød, havregrød og øllebrød som gives til børn fra 6 måneders alderen.
En grøntsagsmos er mos lavet af grøntsager. De gode grøntsager at starte med er kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og i takt med at barnet bliver ældre, så kan man begynde med stort set alle slags grøntsager: porrer, selleri, spinat, pastinak, persillerod, skorzonerødder, bønner, savojkål, grønkål osv. osv.
Vær opmærksom på selleri, fennikel, spinat og rødbede som indeholder nitrat og derfor kun må udgøre 1/10 af portionen.
Man får forskellig næring alt efter om man spiser gryn eller grøntsager og børn har brug for variation. De har brug for at få tilbude så mange forskellige fødevarer som muligt. Derfor er det vigtigt at give både grød og grøntsagsmos.
Frugtmos er som sagt til topping eller dessert. Det bruges for at give maden en lidt sødere smag og igen for at variere smagen lidt. Samtidig indeholder frugt mange gode vitaminer og så hjælper det også med at holde barnets mave lidt igang. Frugtmos er altså helt fint at give barnet, men ikke i store mængder - her skal de have grød eller grøntsagsmos.
Alt hjemmelavet mad skal tilsættes fedtstof for at blive energiberiget og man kan med fordel også bruge modermælk eller modermælkserstatning.
Jeg vil foreslå dig at købe bogen "Mad til spædbørn og småbørn" på apoteket, her kan du læse om det hele og også finde opskrifter.
Med hensyn til din egen krop, så lyder det som en rigtig god idé at du begynder at få lavet nogle bækkenbundsøvelser. Mange steder kan man gå til 'mor-barn-gymnastik' hvor du får øvelser som netop træner dette igennem. Hvis dette ikke hjælper så synes jeg du skal drøfte det med din læge:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske