Brev:
Skal vugges for at sove
24. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Skal vugges for at sove
Hej Helen
Vores dejlige søn der nu er blevet 5 mdr har en ide med at han skal vugges for at kunne sove. Det er nok vores egen skyld, eftersom at vi altid har vugget ham når han skulle til at sove, men det er den eneste måde vi kunne få ham til at falde til ro på.
Da han var 1-3 mdr, så sov han generelt i liften både dag og nat, men nu er vi gået over til at han ligger i barnevognen om dagen når han skal sove, og om aftenen sover han i liften. Liften står i hans seng, på hans eget værelse, hvor han har sovet om natten siden han var 2½mdr gammel.
En dag for os kan se sådan ud.
Min søn vågner kl 06.30-07.00
flaske, bliver skiftet,
08.00-08.30 bliver lagt til at sove, sover 1-1½ time
10.00 Flaske
11 -11.30 bliver lagt til at sove
14.00 grød + flaske
15.00-15.30 ligges til at sove
17.00 flaske
18.00 forsøger at få ham til at tage en lille lur, lykkes ikke altid
18.30 -19.30 gives 200 ml vælling
20.00-21.00 ligges til at sove for natten.
Her har han så sovet de sidste 1½ uge til 14 dage, ind til kl 07 om morgenen hvor han evt kun lige skulle have sutten en enkelt gang kl 4
Mit problem er bare at jeg enten skal gå tur med ham, når han ligger i barnevognen for at han kan falde i søvn, eller skal jeg stå og rokke den frem og tilbage.
Han ligger i en skråpude (den fra babyparadise), fordi han har haft problemer med en nakkehvirvel, så han kun lå på venstre side. Efter at nakken blev i orden igen, har han ligget på højreside i skråpuden, for at få rettet det (lidt) skæve hovede op igen. Han ligger på højre side i den om dagen, og om natten har han selv kunnet få lov til at bestemme, hvilken side med hovedet han vil sove til.
Når jeg ligger ham i barnevognen i skråpuden, gør han alt for at prøve at komme om på ryggen, når jeg så står og vugger ham, putter han sig så endelig ind til sin putteklud og ligger og holder om den. Men han bruger lige de første 5 minutters tid på at protestere, og nogle gange mere. Derfor har jeg nogle gange overgivet mig og tænkt, ok vi ligger dig om på venstre side. Med samme resultat, hvor han så protesterer igen, med småklynkeri og gråd. Hvis jeg ikke vugger ham, eller går med ham, skriger han og græder, og jeg kan slet ikke få ham til at falde til ro, selv om jeg står ved siden af og kærtegner ham.
Min sundhedsplejerske var på besøg forleden dag, og sagde at hans hovede nu var rettet flot op, og at jeg derfor ikke behøvede at ligge ham i skråpuden. Det kan han så ikke finde ud af. Nu vil han kun falde i søvn på siden, efter at han har ligget et lille stykke tid på ryggen, og ellers går der kun et lille stykke tid inden han vågner igen.
Om aftenen når han så ikke skal sove i barnevogn, putter min mand så vores søn. Her kan han mange gange bruge op til 1 time før han falder i søvn. Han vugger ham i liften, osv, men den skal nærmest svinges frem og tilbage nogle gange, før han holder op med at græde. (Han er op på 7,6 kg, så han er ved at være ret tung).
Hvad skal vi gøre for at han ikke hele tiden skal vugges for at sove? Min egen sundhedsplejerske synes bare at vi skal vugge ham, så han ikke lærer at han skal græde før han skal sove. Men han brokker sig jo altid og smågræder når han skal sove, så han har måske allerede lært at man skal græde før man kan sove?
Vi bruge rigtig meget tid på at få ham til at sove, så har du nogle gode råd?
Mange hilsener
Tanja